søndag 27. juni 2010

Vemodig søndagstur



Etter ti år i dvale fant jeg fram mine antikvariske joggesko på denne tiden ifjor. Jeg har én person å takke for det: Adeline Olagne. Hun fikk lurt meg med på en løpetur, og spurte om jeg var i form til Bydøy rundt, eller om vi heller skulle holde oss til Frognerparken. Tøff i trynet insisterte jeg på at neida, jeg hadde løpt endel tidligere og var helt klar for Bygdøy rundt. Særlig. Etter 1 km hadde jeg så mye melkesyre i leggene at jeg knapt klarte å bevege meg, og jeg måtte gå i absolutt alle motbakkene. Etter en runde på 4-5 km var jeg fullstendig ødelagt og klarte knapt å sykle hjem. Noe så pinlig og forsmedelig... Det kunne jeg selvfølgelig ikke leve med, og etter hvert ble turene litt lengre og mindre grusomme. Men Adeline måtte stå for all skravlingen alene, jeg hadde nok med å puste...

I dag løp vi vår siste tur på Bygdøy sammen, siden hun skal reise tilbake til Paris. Det er trist, men vi fikk en flott tur. Jeg følte meg i fin form selv om solen stekte (glemte caps!) og pulsen var høy (som vanlig). 8,5 km, 51 min = 6:03 min/km, 177 i snittpuls, 491 kcal.


Kartdata ©2010 Tele Atlas - Vilkår for bruk
Kart
Satellitt
Terreng
1 mi
2 km
Aktivitetstype:
Løpe
Hendelsestype:
Trening
Tid:
00:51:14
Avstand:
8.47 km
Høydestigning:
75 m
Kalorier:
491 C

I går fikk jeg en ny utgave av iForm. Denne uken beskrev de hvor mye du har å tjene på å være aktiv i ferien, mot å ligge passiv med en paraplydrink i hånden. Hyggelig lesning for meg, siden jeg har tenkt å bruke ferien på å løpe mer enn vanlig. Men litt moralistisk synes jeg nå engang artikkelen var - hallo, det må da være lov å slappe av i ferien? Skal man måtte ha dårlig samvittighet for at man dovner seg litt ekstra? I så fall begynner det å ligne på treningstyranni!

Ellers var det også noen interessante sider om kosthold. Jeg henger ikke helt med i svingene når de understreker hvor viktig det er å spise betennelseshemmende ingredienser etter trening, og jeg kommer neppe til å innhalere kanel til hverdags, men det er sikkert ikke dumt å bli flinkere til å fylle på med nøtter, tørkede aprikoser osv., for ikke å snakke om å spise mer bønner og linser (er du ikke enig, Siri? ;)). Så i dag disket jeg opp med laks på purreseng med linsemos (surr purren i litt smør i 15 min, og miks kokte linser og litt fløte, salt og pepper). Veldig godt og sunt!



I morgen er det klart for Cooper-test. Jeg vet ikke helt hva jeg kan forvente meg. Siden jeg løp 5 km (kupert) på 25 min i mai, burde jeg vel klare 2,4 km på 12 min og havne i kategorien "middels god". Men uansett ser jeg på dette som en mulighet til å sjekke formkurven i august, i god tid før halvmaraton 26. september.

9 kommentarer:

  1. Så trist at Adeline drar! Men, det er vel mulig å tvinge seg til en Paris weekend i ny og ne? ;-)

    Linser og bønner ja, god apetitt!! Vi hadde alt annet enn sunn middag her, Stian klagde på matlaginga mi, men hallo, hans glor jo bare på fotball og jeg må passe hus, unge og middag. Så, det ble pølser, tomatbønner og stekt egg!! Haha. Jeg har lov da, etter perseløp i går!

    Ses på Bislett i morgen, jeg tror jammen vi blir en liten gjeng. Da blir det lettere å presse seg litt ekstra:-)

    SvarSlett
  2. Klart jeg må dra til Paris for å jogge innimellom :P Har forøvrig store planer om å løpe Paris-Versailles en gang!

    He he, dere hadde jo i hvert fall tomatbønner da ;)

    SvarSlett
  3. Fin lesning selv om det er trist at du blir sveket til fordel for Paris ;-)

    Takk for middagstips; jeg trenger litt ekstra input der.....jeg er flink til å bruke bønner i pai men linser har jeg enda til gode å bruke! Og, purre, hva er det??? ;-) hehehe ;-)

    jeg er ganske imponert hvis du har snittpuls på 177; hva er max pulsen din? Jeg trodde jeg var den som lå høyt i puls, jeg kan fort ligge på 168-170 i snitt på en joggetur og synes det er høyt... men 177 var jo ganske mye høyere gitt ;-)

    SvarSlett
  4. Jeg skjønner meg ikke på pulsen min, den er ofte så høy selv på rolige turer i 6:00-tempo. Den høyeste pulsen jeg noen gang har målt er 201. Det vil si at jeg nesten alltid løper opp mot 90 % - men jeg skjønner det ikke helt, for jeg klarer fortsatt å prate, jeg får ikke melkesyre osv. Så jeg har sluttet å fokusere på pulsen, føler meg bare i veldig dårlig form av det... Får se hvor høy den blir i kveld, på cooper-testen! Kommer du?

    SvarSlett
  5. Hem, det høres litt merkelig ut ja....men det finnes sikkert en god forklaring på det, tror jeg hehe ;-) jeg kommer i kveld ja, men jeg løper neppe, eller, jeg klarer neppe å la være å prøve...er forkjølt og skal bare jogge litt og ta noen bilder i dag! Ses

    SvarSlett
  6. Når puls blir et forstyrrende moment så foreslår jeg å ta av beltet og ikke bruke det.

    Når batteriet blir dårlig på garmin pulsbeltene så kan den vise 30 pulsslag for mye. Har samme problemet med mitt belte nå og gidder derfor ikke å bruke det.

    Hva matvarer er betennelsedempende?
    Dette har jeg stor interesse av.

    Fint bilde forresten.

    SvarSlett
  7. Fint bilde? Av de grønne linsene? Er du spydig? ;)

    Jeg skal dele min nye kunnskap om helbredende matvarer i et senere innlegg. Inntil videre kan du knaske nøtter, helst i kombinasjon med ett glass vin per dag :)

    SvarSlett
  8. Ajj! Da er jeg godt på vei! Starta å kjøpe den "småsulten". den er digg :) Ser frem til innlegg.. Skal jeg ta med meg litt rødvin på fjellturen i helga! Gjør jeg no dumt skylder jeg på deg!!

    SvarSlett
  9. Den er grei, jeg tar det fulle og hele ansvar... Som mann tror jeg til og med du kan unne deg *to* glass! :P

    SvarSlett

 
Blogglisten