fredag 9. juli 2010

Feriehilsen

Den siste uken har jeg vært på ferie i Frankrike. Som kjent gledet jeg meg voldsomt til store mengde koseløping langs strendene. Og som kjent er jeg ikke veldig glad i sterk varme, men jeg regnet med at Siris caps ville gjøre susen. Optimist som alltid!

Tirsdag satte jeg avgårde på min første joggetur; ti over ni om morgenen. Planen var å løpe en time - det klarte jeg nesten. 8,5 km og 53 min ble det - men solen stekte så infernalsk (i tillegg hadde en idiot stukket av med capsen min) at bare tankten på en bedrevitersk hva-var-det-jeg-sa-svigermor fikk meg til å bite tenna sammen og løpe helt til døra.Vakkert var det heldigvis:










Onsdag dro jeg hjemmefra halv åtte om morgenen, utstyrt med caps, men varmen var rett og slett helt uutholdelig. Det ble 5 km jogging på strand og knauser (i og for seg god nok trening!) før jeg måtte kaste inn håndkleet og innrømme at dette prosjektet ikke lover godt. Jeg vet liksom ikke om jeg orker å stå opp klokken seks hver dag i ferien bare for å jogge... Vi får se hvordan det utvikler seg!

Torsdag ble det likevel jogging tredje gang på tre dager; denne gangen "motbakkeløp" opp til en kirke øverst på en klippe, flere hundre meter over landsbyen Moustiers Sainte-Marie. Fantastisk flott utsikt, og god trim!






Lørdag morgen hadde jeg foreløpig siste treningstur, to runder rundt Le Parc de la Tête d'Or i Lyon (8,5 km/48 min). Det var varmt, men ikke uutholdelig. Håper jeg orker en tur i morgen tidlig før turen går videre til Auvergne. Fyldigere blogginnlegg kommer senere - internett-tilgangen min er ikke optimal. Håper dere andre koser dere, med eller uten ferie!

4 kommentarer:

  1. Ikke ha så store ambisjoner mhp tempo Astrid, da skal du se det ikke blir så tungt i varmen heller:-)

    Vær fornøyd med at du er ute - ikke tenk på høstens mål nå, det er god tid når du kommer hjem til mer levelig temp!

    KOS deg, både på stranda og i jogginga:-)

    SvarSlett
  2. Fine bilder :-) vakkert! Jeg synes du er kjempeflink som har jogget i varmen; kroppen min responderer i alle fall absolutt IKKE i varmen så du har all medfølelse fra meg!! Stå på videre:-) I Nice er det ca 30C (+) og jeg skjønner ikke hvordan jeg skal komme meg ut på løpetur....første dagen ble det under 30min jogging, 5km, og selv om det gikk i greit tempo så hadde jeg ikke orket 5km til i varmen :-/ Silja

    SvarSlett
  3. Nei, greia er nok å ikke fokusere så mye på fart og distanse, som Siri sier. Snakket med en fransk jogger i går, som takler varmen på denne måten: jogger 30 min - dusjer - jogger 30 min. Kanskje man kan hoppe i sjøen halvveis? Skal ned til St Raphael igjen i morgen, stålsetter meg :)

    SvarSlett
  4. Fantastisk pågangsmot! Tempo er ikke det man skal henge seg opp i når solen steker - leste akkurat i siste Runners World at hver 2,5 grad over 16 grader kan sinke løpetiden med 15 - 20 sekunder per kilometer. Keep up the good work, og nyt ferien videre. (c:

    SvarSlett

 
Blogglisten