torsdag 1. juli 2010

Kosthold

Da jeg slengte litt med leppa om betennelsesdempende matvarer her om dagen, kom det et ønske om at jeg skulle utdype temaet noe. Jeg er ingen kostholdsekspert, men jeg videreformidler gladelig informasjonen i siste iForm - og så er det fritt frem for å kjøre debatt! Jeg garanterer ikke at matvarene virker så effektivt som det gis inntrykk av i artikkelen - men at de alle er sunne og bør inngå i kostholdet vårt er det neppe noen tvil om. I grunnen er det ikke noe mer komplisert enn det - spis variert med mye grønnsaker, frukt og belgfrukter, så får kroppen det den trenger. Men jeg har bestemt meg for å bli flinkere til å gi kroppen det den trenger ekstra mye av rett etter trening, slik at musklene får restituert seg ordentlig. Hard trening setter kroppen i en lett betennelsestilstand, og følgende matvarer skal ha en spesielt positivt virkning mot dette:

- fet fisk - spis en liten porsjon laks, makrell, sild eller ørret daglig
- mandler og valnøtter - spis gjerne 20-30 gram daglig
- bær, kål og sitrusfrukter

Også alkohol skal være "antiinflammatorisk" som det så fint heter, men her er det selvfølgelig små mengder som gjelder :-) En til to enheter daglig er visstnok betennelseshemmende! (NB: Se kommentar fra forsker-Silja nedenunder.)

I tillegg nevnes flere matvarer som fremhever hverandres positive egenskaper. Vi lærte vel alle på skolen at det var lurt å drikke juice til brunost, fordi c-vitaminet hjalp kroppen å ta opp jernet som dengang var tilsatt brunosten. Det finnes flere slike komboer:

Bedre opptak av jern som er viktig for de røde blodlegemene (som transporterer oksygen ut til musklene):

Sitron + Blåskjell = Sant
Linser eller tørkede bønner + Salat eller grønnsaker = Sant

Bedre opptak av folat, også viktig for produksjonen av røde blodlegemer:

Tunfisk eller sild + Salat eller grønnsaker = Sant

Bedre immunforsvar, så man slipper å bli syk rett før Oslo Maraton:

Paranøtter + Brokkoli = Sant
Tomat + Brokkoli = Sant
Linfrø eller sesamfrø + Brokkoli = Sant
Fisk eller skalldyr+ Brokkoli = Sant

Restitusjon av celler:

Bønner + Ost = Sant

Og så helt til slutt en liten coctailblanding for hjernen. Jeg mener å ha sett på flere blogger at "jo mer jeg løper, jo dummere blir jeg". Her er kanskje redningen, i hvert fall påstås det at disse matvarene motvirker psykisk ubalanse, trøtthet og depresjon:

Reker + Fullkornpasta = Sant
Pistasjenøtter + bønner, bulgur eller linser = Sant

Kilde: iForm 10/2010

Sommerferien er en fin anledning til å handle uvante matvarer som ikke nødvendigvis finnes på Rema - jeg skal benytte sjansen til å hamstre inn f.eks. kikerter, forskjellige typer bønner og grønnsaker fra små grønnsakshandlere som ellers ligger utenfor "hverdagsruta". Ellers kommer jeg til å spise variert og sunt på ferie i Frankrike - franskmenn er veldig flinke til å spise mindre kjøtt og mer grønnsaker enn oss nordmenn. Man forsyner seg kun én gang av hovedretten, men til gjengjeld bugner det av salater, grønnsaker og frukt. Ost og rosévin skal jeg unne meg etter den daglige joggeturen - hvis ting går etter planen! ;)

Den beste komboen av alle

I går var det siste Treningscamp for min del før ferien (men det er intervaller hver onsdag hele sommeren igjennom!). Det var en god opplevelse, jeg klarte å klemme til litt igjen på de enkle rundene. Den siste løp jeg i 4:11-tempo, mot vanlig 4:25! Etterpå var det styrketrening. Veldig, veldig hardt, men forhåpentligvis effektivt!

Før de siste treningene har jeg spist en stor boks makrell i tomat på to brødskiver, og jeg føler meg så uendelig mye bedre når jeg løper med ordentlig mat i magen. I går ble det sushi etter treningen attpåtil...

10 kommentarer:

  1. Hallo! Fin oppsummering Astrid! Her er det nok en del vi kan lære av ja. Kjempefint!!

    Bare en bitteliten kommentar til alkoholen: siden vi genetisk sett er ulike vil jeg tror at det vil være svært individuelt om alkohol slår ut positivt, nøytralt eller negativt både i denne sammenheng (som anti-inflamatorisk middel) og i andre sammenhengen (feks. mener man jo at alkohol gir økt risiko for brystkreft (http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/1.7153212)). Som kjent vil det være et samspill mellom flere miljø- og genetiske faktorer, så hvem som kan ha nytte av alkohol og ikke er jo heller usikkert (med mindre man VET at man er genetisk disponert for å utvikle en sykdom hvor feks alkohol er vist å være en risikofaktor, da bør man jo styre unna alkoholen).
    Silja :-)

    SvarSlett
  2. Så flott med en ekspert-kommentator! Takk for presiseringen. Det ante meg at det ikke var så enkelt... :)

    SvarSlett
  3. Ah, så godt å vite! I min familie vet jeg ikke om forekomster av brystkreft, mens det derimot er en del hjerteproblemer. Og da er jo vin bra! Så dermed drikker jeg min vin med god samvittighet!

    SvarSlett
  4. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  5. Det tror jeg du kan gjøre, ja! :-)

    SvarSlett
  6. Haha utrolig bra;-) nesten så det skulle vært påbudt med en gentest (hvis det hadde eksistert en enkel test for dette!) for alle så vi kunne screena og vurdert hvem som kunne nyte alkohol "forebyggende" og hvem som var i risikogruppen og burde holde seg unna ;-) Det dumme er jo om man da finner ut at man har anlegg for både det ene og det andre, feks både hjerteproblemer og feks brystkreft...hehe hva gjør man da liksom?? :-)

    Og jeg digga de bildene dine Astrid; DIGG :-)))

    SvarSlett
  7. På det punktet der foretrekker jeg absolutt å intet vite! :)

    Ja, ikke sant, det blir bra med Sør-Frankrike eller hva, Silja!

    SvarSlett
  8. Her har jeg nok mye å hente, er elendig på kosthold - men følte meg nesten opplivet av tanken på ost og rosevin etter trening:-)

    - men det jeg ville si er at nå har jeg kjøpt meg kort treningsshorts, luftig, ukledelig og det spørs om jeg tør å bruke den hjemme - men her i varmen er den perfekt - hadde det ikke vært for deg og bejublingen (m/bilder) hadde jeg aldri kommet på tanken.
    (litt usikker på om jeg skal takke :-))

    God tur til kontinentet.

    SvarSlett
  9. Jeg er også elendig på kosthold, men jammen spiste jeg mye av de matvarene som anbefales til tross for mitt crappy kosthold.

    Laks spiser jeg 5 dager i uka på jobb på brødskiva og kanskje 2 ganger i uka som middag.

    Alkohol kan det også bli par ganger i uka.

    Mandler er vel det som er i marsipan - så ja - dette får jeg i meg :)

    Peanøtter spiser jeg også en del av.
    bra post

    SvarSlett
  10. Ingalill: Takk i vei, kort shorts er en like genial oppfinnelse som skyggeluen!

    Espen: Ja, det er egentlig ikke så komplisert. Men du er flink til å spise fisk, da! Jeg samler ideer her fra ferie og skal skrive mer om sunn middelhavskost etter hvert :)

    SvarSlett

 
Blogglisten