onsdag 29. september 2010

Post-OM

Å herremin, så sliten jeg var på mandag. Støl i lår og legger, skjelven i knærne og generelt helt gåen. Hadde bare lyst til å gå og legge meg og sove, fra morgenen av. Hodet var imidlertid ikke så trøtt, og tanker om gårsdagen surret ustanselig rundt. Burde jeg ikke ha blitt i bedre form etter alt jeg har trent det siste året? Har jeg i grunnen trent så mye det siste året? Burde jeg trent annerledes? Eller burde jeg egentlig være strålende fornøyd? I (bak)rusen etter å ha løpt 21 km fant jeg fram et nytt treningsprogram fra Anders Szalkai, mer ambisiøst enn det forrige (som tok utgangspunkt i 2-timersmålet, noe jeg jo tross alt nesten klarte). 1:45 er absolutt helt uoppnåelig for meg, men jeg trenger å presse grensene mine litt, derfor skal jeg i hvert fall starte på programmet og se hvordan det går.

I går var kroppen litt mindre sliten, så jeg startet like greit på økt 1, uke 1 i programmet. 7 km/ 40 min. For å gjøre det ekstra greit for meg selv, valgte jeg de mest kuperte stiene jeg kunne finne på Bygdøy. Fra første meter ropte kroppen "nei, øy, jeg gjorde mitt beste på søndag, la meg være i fred!", men det var jeg overhodet ikke enig i... Tilslutt endte vi på et kompromiss med 8 km/48 min. Og det aller beste med turen var - trompetfanfare - de nye terrengskoene mine! Jeg fikk nemlig tilbud om en liten, ekstra oversettelsesjobb i går, og nå har jeg jo blitt så proff at jeg med en gang omregner all ekstra inntekt i treningsutstyr. Gudene skal vite at jeg har nok joggesko, men en terrengvariant hadde ikke vært dumt for Fredrikstadmarka rundt. Dessuten kan de kanskje tvinge meg mer ut på ulendte skogsstier, noe som vil gjøre leggene glade? Det ble en tur innom Løplabbet, og her er resultatet:

Inov-8 Roclite 260

Sitter veldig godt på foten, er lette og gode, og samtidig veldig stødige. Fargene er ikke akkurat de mest spennende (selv om de forsåvidt matcher Forerunnerklokken); men så skal de forhåpentligvis bli temmelig møkkete snart. De skal få sin virkelige debut på lørdag, da skal jeg nemlig prøve å kreke meg oppover en hel slalåmbakke under Oslos Bratteste! (Hva har jeg nå meldt meg på (gulp!)?)

Intervalltrening med Treningscamp i Frognerparken i kveld. For første gang i høst beholdt jeg jakken på hele økta! Vi løp 5 doble runder, og jeg var snill med meg selv og tok noen snarveier innimellom. Det var lurt, selv om det gikk sakte... For jeg hadde en god følelse underveis.

7 kommentarer:

  1. Guts and glory fra meg.

    1,45 er jo en svmimlende tid - men som jeg så på OM resultatlista en tid som 1000vis av kvinner (fra 14-80) suser gjennom uten problemer.
    - så hvorfor ikke.

    Tror det blir treningsprogram for meg også framover (maybe) - basert på tid og ikke bare fullføring :-)

    Harda bud i 2011, men ordentlig maraton vurderes ikke før jeg har passert 2t grensa :-). Det blir 42 i 2011 for deg regner jeg med?

    SvarSlett
  2. Ha ha, jeg har *ikke* som mål å løpe på 1:45 neste halvmaraton, altså... Da måtte jeg vel omtrent løpe fortere enn jeg løper intervaller... (Ja, hva er det med alle disse som klarer det så greit? Jeg fatter det ikke.)

    Men maraton? Ja, jeg innrømmer at jeg av en eller annen bisarr grunn har lyst. Lyst til å fullføre, vel å merke, ikke løpe inn til noen spesiell tid - så dum/gal/masochistisk er jeg ikke.

    Bare innrøm det, du har litt lyst du også? :)

    SvarSlett
  3. Bra at du kjører treningsprogram for bedre enn planlagt! Det har jo jeg også gjort med Berlin og følte at jeg "safet" målsetninngen om 3:45 som var 15 minutter saktere. (c:

    Så fantastisk at du har meldt deg på enda et løp denne høsten. Motbakkeløp virker grusomt (fikk nok i halvtraveren) men jeg hadde nok latt meg overtale jeg også. To tomler opp! (c:

    SvarSlett
  4. Det er nok fortsatt noen smertefulle konkurranser igjen til deg i høst når du får klarsignal, Janicke! :)

    SvarSlett
  5. Bra langsiktig mål Astrid!
    Jeg vil bare ha sagt at selv om jeg har løpt flere på 1:45 ish er det ingen "lett tur". Men, jeg liker distansen veldig godt og gleder meg til min neste:-)

    SvarSlett
  6. Mitt langsiktige mål er fortsatt "bare" å komme under 2 timer altså - ingen må finne på å tro noe annet! :)

    SvarSlett
  7. hehe - ingen som tror på det lenger - nå er det kun 1,45 som gjelder.

    Muligheten til å skryte av å ha gjennomført et maraton hadde ikke vært å forakte, bare så synd at det må løpes først. Skal vurderes seriøst hvis jeg kommer meg under 2t noen gang - (eller 2012)

    SvarSlett

 
Blogglisten