lørdag 23. april 2011

Gjenoppstandelse

Da snakker jeg ikke om morgendagens religiøse markering - men om den gamle kjenningen i høyreleggen. 8 ukers løpefri og 8 ukers gradvis opptrapping til 2 ukentlige økter og 8 km som lengste distanse har tydeligvis ikke holdt. Torsdag kveld fikk jeg vondt i leggen igjen, etter å ha løpt to runder (à 3 km) rundt Mosvannet i Stavanger.

Fine løpsmuligheter i Stavanger - her Mosvannet (ca 3 km)

Jeg har brukt litt tid på å fordøye det. Det er selvfølgelig ikke en menneskerett å få løpe mye, men jeg blir litt oppgitt likevel - jeg har gledet meg sånn til å starte oppkjøringen mot maraton i september, men nå tviler jeg på om det går. Kanskje jeg må være fornøyd med å få løpe en gang eller to i uka.

Jeg tenker fortsatt å løpe Råskinnet neste lørdag, men Sentrumsløpet er jeg fryktelig usikker på. 10 km på asfalt høres ut som en dårlig idé...

God påske, håper dere koser dere i finværet!

13 kommentarer:

  1. Uff, så forbaska kjipt :( Hva mer riktig kan du gjøre? Rundt Mosvannet er det jo ikke asfalt en gang. Er det samme punktene på leggen som har vært problemet før? Tenker du mye løpsteknikk, skotype, oppvarming etc...?

    SvarSlett
  2. Hei! Følger bloggen din og skjønner godt du blir frustrert når du har vært såå forsiktig. Lykke til med utforsking av tips fra Marit. Kjøler du ned områdene når de begynner å protestere? Hilsen Ingunn

    SvarSlett
  3. shhhh, elendige nyheter, men jeg er optimistisk og satser på at det bare er lett overtrening. Du får gå ned litt på distansene igjen, tilbake til start og opp med humøret!

    (den pepp talken praktiserer daglig, til kneet, leggen og sjokoladeskåla.)

    SvarSlett
  4. Kjedelig men du trenger ikke gi opp maran i september enda! Da jeg løp halvmara i 2008 vaer jeg skadet til langt ut i juli, og det skikkelig etter et mislykket forsøk på lengdehopp i kretsmesterskapet - noe jeg ikke hadde trent på de siste 10-14 årene.

    Gikk greit å gjennomføre halvmara likevel, selv med en god dose overvekt :-)

    /Christian

    SvarSlett
  5. Kjedelige greier at leggen har begynt å krangle igjen. Skjønner godt at det er frustrerende nå som det er blitt vår og så flotte løpeforhold. Krysser fingrene for at det er forbigående og at du blir klar for Berlin til høsten.

    Har forresten bestemt meg for Frankfurt Marathon 30. oktober. Fly og hotell er bestilt, så nå er det ingen vei tilbake.

    SvarSlett
  6. Æsj, så kjedelig! Kanskje lurt å droppe asfaltløpet?

    SvarSlett
  7. Marit: Ja, jeg blir gal! Akkurat samme smerte som før. Skoene skal være bra, spesialtilpassede såler og alt, jeg løper rolig nok... Løpsteknikk, tja, hva kan man egentlig gjøre med det?

    American Housewife: Hei! :) Jeg kjølte ned leggen i høst, det hjalp der og da men ikke på lang sikt. Jeg bør kanskje begynne med det igjen... Hadde bare håpet jeg skulle klare å bli kvitt problemet, men det var kanskje for optimistisk!

    Ingalill: Bra du er optimistisk for meg! Overtrent etter en uke med én økt på 6 km, vel, da er maratonet et stykke unna i hvert fall....

    Christian: Det var oppløftende å høre! Jeg skal la være å avskrive det helt allerede :)

    Peer: Takk for fingerkryssing. Og gratulerer med avgjørelsen om å løpe Frankfurt Marathon! Spennende! Det høres bra ut med 30. oktober, da slipper du i hvert fall alt for sterk sol.

    Lille søster: Ja, jeg tror jeg kommer til å måtte gjøre det dessverre... Bedre med alle myrhullene i Råskinnet ;)

    SvarSlett
  8. Så surt! Trykkbølgebehandling?

    SvarSlett
  9. Huff huff. Skader er noe dritt!! Sikkert greit å kutte ut asfalten. Satser selv på Råskinnet med et vondt kne. Men det er så vanskelig å la være når man gleder seg til noe. Blæh.

    SvarSlett
  10. Rykk litt tilbake Astrid, dette går bra.
    Få i gang blodsirkulasjonen med kulde/varme og litt massasje. Det positive nå er at du gjenkjenner smertene, og kan ta symptomer alvorlig med det samme. Før det utvikler seg til like alvorlig som før. Tenk på det!

    Og jo, du kan helt klart gjøre noe med løpsteknikken også - men det krever litt ekspertise! (og, det er en langsom prosess det også)

    Tvi tvi!!

    SvarSlett
  11. Du hadde fortjent så mye bedre med den innsatsen du har lagt i dette. Jeg er enig med tidligere kommentarer; ikke gi opp riktig ennå. Nedkjøling er sikkert lurt når du kjenner noe. Litt tilbakerykk på mengde. Er det mulig å ta en prat med legen igjen for å få hans syn på saken? Du har vært så utrolig tålmodig med dette, kanskje er det bare en kneik igjen. Krysser fingre og tær for deg!

    SvarSlett
  12. Huff, så kjedelig. Vi som elsker å løpe vil ikke ha slike avbrekk i det hele tatt! Jeg vil anbefale naprapat. I tillegg nedkjøling og massasje.

    SvarSlett
  13. Anna: Trykkbølgebehandling, hm, pleier det å fungere bra? Jeg er litt skeptisk til å måtte betale enda mer, det kostet allerede mye med timer på Nimi og innleggssåler... Men hvis det fungerer bra, er det jo selvfølgelig verdt det.

    Camilla: Ja, det er skikkelig kjipt... Håper du får skikk på kneet ditt, og lykke til på Råskinnet!

    Siri: Ja da, du har helt rett. Som vanlig har jeg vel bare vært litt for naiv nybegynner som håpet det skulle være borte for godt... :)
    Jeg er litt usikker på hva det innebærer å endre løpsteknikken - fins det noe skrevet om det noe sted?

    Janicke: Neida, jeg skal ikke gi opp. Vet ikke om jeg prioriterer å gå til legen igjen - han kommer uansett bare til å si at jeg må trene alternativt hvis det gjør vondt, og det rådet gidder jeg ikke å betale nærmere tusen kroner for. Men jeg håper minimalt med asfalt og fortsatt tålmodighet gjør at det ikke blir verre, i hvert fall. Bittelitt smerter kan jeg jo leve med.

    Anne-Brit: Naprapat noteres også, takk for tips!

    SvarSlett

 
Blogglisten