søndag 30. oktober 2011

Julaften!

Jeg har følt meg som en bortskjemt unge de siste dagene. Først var det jo denne klokken som jeg vant på pulsblogg.no. Jeg forventet meg en enkel modell, men neida, de slo på stortromma og sendte meg den ganske nye Forerunner 610. Som jeg kunne hente på postkontoret to dager etterpå. For en luksus! Jeg har ikke blitt ordentlig kjent med klokka ennå, så mer om den kommer senere, men så langt kan jeg si: Ja! Jeg elsker denne. Den har alle kvalitetene til 305 (de samme funksjonene og noen flere - automatisk, trådløs dataoverføring, vibrasjon, pulsbasert kalorimåling, treningseffektmåling osv.), det fungerer forbausende godt med taktil skjerm, og i tillegg er den jo bare vakker. 





Jeg føler meg utrolig heldig som har fått denne. Den gamle klokka går til en venninne uten gps-klokke - så fortsetter den å gjøre nytte, heldigvis.

Men dette var bare julesokkpresangen - julenissen kom med den største i går. Jeg har lenge, lenge tenkt på å kjøpe ny sykkel. Den forrige investeringen var en DBS Kilimanjaro (hadde ikke alle den?), betalt for konfirmasjonspengene i 1995. De siste årene har jeg karret meg rundt på et rustent vrak fra syttitallet, og det er selvfølgelig ikke så bra for sykkelgleden. Så ny sykkel skulle det bli i år, men jeg har ventet på høstsalget. Fant ut at det måtte bli en hybridmodell, men så lett som mulig, slik at jeg har noe å bruke hvis jeg tilfeldigvis skulle bli så gal at jeg en gang melder meg på triatlon (ingenting forbauser meg lenger). I går fant jeg endelig vidunderet: en Trek 7.6 fx wsd. Vakker som Silkesvarten, 10 kg lett og med tynne, tynne hjul (for meg er dette nesten som en racersykkel).



I dag tok jeg den med på min første - noensinne - treningstur på sykkel. Jeg har aldri hatt noen formening om hvilken puls man har når man sykler. Torfinn påstår at grunnen til at han løper halvmaraton på under 1.30 og maraton under 3.30 med én, maks to (sjelden!) løpeturer i uka, er at han sykler til jobben hver dag. Jeg har alltid bare fnyst av det. Men etter et par kilometer i dag, oppover mot Røa, skjønte jeg at det her ligger et enormt treningspotensiale. Man må altså løpe på seg beinhinnebetennelse for å forstå at det er god trening å sykle! Ganske åpenbart at jeg ikke er den skarpeste kniven i skuffen. Men nå skal i hvert fall grunnformen komme i orden for neste år... Bort med dyrt busskort, her skal det sykles til jobben.

Uansett, i dag sto en totimerstur på planen. Jeg startet klokken ni (elsker stille-klokka-riktig-vei-helgen!) og syklet i retning Sørkedalen. Klokken ti snudde jeg ved Sørkedalen skole. Utrolig behagelig å sykle i fred, og deilig med en lang tur på akkurat under 70 % av makspuls i snitt - det klarer jeg aldri når jeg løper. Tipper at min nye venn og jeg kommer til å finne tonen ganske bra etter hvert!


Vått og grått i Sørkedalen

15 kommentarer:

  1. Ooooh, så misunnelig jeg ble nå da - vakker er den Garminklokka. Må høre mer om den etter hvert, hva du synes.

    Pen sykkel, grattis! Jeg har syklet mye til&fra jobb, men er i tvil om effekten. Føles som man må ta i så mye ekstra, og sykle så langt for at det skal ha en treningseffekt? Men uansett et veldig bra alternativ for oss beinhinneslitere!

    SvarSlett
  2. Vel, jeg hadde da oppmot 85% av makspuls i oppoverbakkene, og man trenger vel ikke så veldig mange minuttene med det hver dag før det merkes? Har man ikke bakker den ene veien blir det kanskje annerledes - men jeg tror nok jeg skal bli litt svett hvis jeg sykler raskt opp til Blindern hver dag (tilbaketuren teller ikke, det er bare nedover).

    For noen år siden syklet jeg opp til Blindern hver dag, og jeg kjente det godt rundt livet da jeg begynte å ta bussen i steden...

    Hvis ikke blir jeg enda mer misunnelig på Torfinn ;)

    SvarSlett
  3. Grattis med ny klokke! Høres helt super ut, skal bli spennende å høre om du blir fornøyd. Og sykling, hm, jeg er litt skeptisk. Synes jeg blir så tung i lårene av mye sykling. Og den eneste gangen jeg ikke har klart merket i birken (løp) var i 2008 som var det året jeg syklet mye... Men uansett: gratulerer med ny sykkel. Det er jo fint å trene variert.

    SvarSlett
  4. Åååå, misunnelig på både klokke og sykkel! Tror nok du får mye glede av begge deler. :o)

    SvarSlett
  5. Det er når man går til investering av hjelm man er en EKTE syklist, sykkelen spiller ingen rolle -)
    (jeg har ennå ikke kjøpt hjelm)

    Må innrømme at klokka er pen, nesten så jeg kan overse touch-en.

    SvarSlett
  6. Anne-Brit: Ja, jeg skal ikke påstå hardnakket at man blir bedre til å løpe av å sykle, altså. Men for folk som ikke trener så mye har det nok en større effekt enn man gjerne tror. Det hjelper kanskje ikke på beina, men jeg er sikker på at det kan gjøre litt for kondisen min... blir jo lite intervalltrening på meg siden jeg alltid får vondt i leggen av det.

    Toneklone: :-)

    Ingalill: Nå er ikke jeg så opptatt av å følge alle konvensjoner som følger med den tradisjonelle morsrollen, men å forsøke å unngå å havne som grønnsak på sykehjem, det føler jeg at jeg har en plikt til... Har du virkelig ikke hjelm? Dypt sjokkert!!

    Det er jo ikke sånn at det er superenkelt å navigere i menysystemet til 305'en med de tre knappene heller, da. Selv med vanter var touchscreenen veldig enkel å bruke. Rett og slett ikke noe argument :P

    SvarSlett
  7. Tror det må være en link der.
    Er man for gammel for touch er man garantert gammel nok til å ha problemer med hjelm.
    ( - men jeg hører den med grønnsak og sykehjem altså, og skjønner at jeg snart må gi etter for presset, selv om jeg bare sykler til butikken)

    Forresten, faren min var med på et forskningsprosjekt ifjor. Forskjellige aldersgrupper menn, relativt godt trente, men uten sykkelerfaring, ble satt på et heftig 8 ukers sykkelintervallprogram. Spinningsykler og koblet til alle mulige vitenskaplige apparater.

    Målet var om 60+ hadde like stort forbedringspotnesiale som 20+. Det hadde de, ble like sprekE - og faren min som primært er løper, påstod han ikke hadde vært i bedre løpeform på 20år. Kjøpte inn sykkel asap.

    So --- BIKE ON!

    SvarSlett
  8. Gratulerer med ny sykkel! Den så jo riktig fin ut. Sykling er fin trening det. Jeg syklet en del før, men det har blitt mindre de siste årene. Hovedårsaken til at det har blitt mer og mer løping og mindre og mindre sykling er at sykling er mer tidkrevende form for trening enn løping. Med småunger i huset må en tenke litt på slikt også. Prøver nå å få tatt noen turer nå og da på sykkelen. Det er fin avveksling fra løping og mindre belastende for bein. Blir mest turer på landeveien med racer'en når først sykkelen taes frem fra garasjen.

    Ingalill da, du må kjøpe deg hjelm. *Også sjokkert*. Det er en billig forsikring.

    SvarSlett
  9. Gratulerer med to nye venner! Det ser så fint ut å sykle.

    SvarSlett
  10. For oss høy-puls tullinger Astid så er sykkel helt nydelig! Det går jo faktisk an å holde anstendig lav puls på sykkel, noe som jo er helt umulig for deg og meg når vi har løpesko på bena! Det er også mulig å være ute lenge uten at beinhinner og annet tull begynner å skrike; det er også digg! og man kommer i form av å sykle altså, believe me you do! :-) Silja

    SvarSlett
  11. Grattis Astrid, unner deg begge gavene! Klart du får treningseffekt av sykling, men som nevnt over; mye sykling gir tunge lår og dårligere løpeben. Men tror det er snakk om en del mer sykling enn til/fra Blindern altså, i alle fall for deg som bor såpass nært!

    Til våren, når jeg har sånn dagsovebaby (er bestilt), så tar vi en tur opp i Dalen med hybridene!

    SvarSlett
  12. Ingalill: Oj - interessant! Du vet hva jeg vil høre ;)
    Hjelm NÅ!

    Peer: Ja, sykling tar mer tid, og det er derfor jeg ikke tok den helt ut og kjøpte en racer - jeg må finne ut om det kan fungere først. Heldigvis har denne veldig tynne hjul, da.

    Lille søster: Kanskje du skal ønske deg sykkel til jul? :)

    Silja: Godt å høre! Det er forresten all triatlonsyklingen din som har inspirert meg til å kjøpe denne, så takk for det!

    Siri: Så merkelig. Blir man tung i beina fordi man får for mye muskler på feil sted? Det blir nok neppe noe problem for meg, nei ;)
    - Ååååh det høres deilig ut! Håper leverandøren er rask med leveransen :)

    SvarSlett
  13. Helt klart velfortjente gaver! Spent på å høre hva du synes om klokka etter du har løpt med den etc. Er ikke skjermen en del mindre enn 305? Har ikke sett den klokka live.

    Ang sykkel og hjelp - hjelper det å ha hjelm selv om man ikke tar den på? Føler det blir litt overkill å ha hjelm når jeg sykle med DBS city damesykkelen min...

    Gratulerer igjen - såååå velfortjent!

    SvarSlett
  14. Min Garmin 610 er to uker gammel, og allerede verdens beste treningskompis. Du kommer til å like den! Liker spesielt godt at man kan sette sammen de forskjellige sidene klokka viser mens man trener etter eget ønske. Så kan man ha puls og rundetid på én skjerm og distanse og kilometertid og stoppeklokke på en annen, for eksempel.

    Og når det kommer til sykling, tror jeg mosjonister som oss har godt av allsidighet. Så lenge du ikke sykler veldig mye eller i dagene før konkurranse, tror jeg ikke det gjør noe. Og leggene dine har helt sikkert godt av å sykle. Da er jo sykkelen et mye bedre alternativ enn sofaen, iallfall!

    Fordelen med sykkel er jo at man kommer seg ut, bort og langt vekk hvis man vil!

    SvarSlett
  15. Janicke: Jo, skjermen er litt mindre. Har lagt inn fire felter nå, men mulig jeg må redusere til tre. Synes tallene blir litt små, men det er kanskje en vanesak.
    - Skal innrømme at jeg også slet litt med hjelmen i begynnelsen, men så poppet det bildet opp i hodet mitt av julaften på sykehjemmet der jeg ligger helt hjernedød i sengen mens døtrene mine sitter og gråter ved siden av. Etter det har jeg ikke vært så forfengelig... :)

    Siri: Hei! Så heldige vi er som har så fine klokker :) Synes du det fungerer greit å skifte side mens du løper?
    - Leggene mine er veldig fornøyde med sykkelen, ja! Jeg drømmer om å sykle langt, langt, en hel dag - men da bør jeg vel kanskje trene litt mer først ;)

    SvarSlett

 
Blogglisten