mandag 17. juni 2013

McMillan og meg

"Thanks for your patience while I reviewed your information and designed a customized training schedule for you. I'm very excited about your potential and think you will enjoy the training. (...)

All the best,
Greg."

Takk, Greg McMillan! Jeg er ganske "excited about my potential" selv, så det var jo meget hyggelig at du også er det. At jeg har betalt en neve dollar for å få deg til å si det, trenger vi ikke tenke så mye på. Det viktigste er at du har sendt meg et detaljert treningsprogram som skal få meg under 1.50 på Oslo halv.


Thanks, Greg! (twitter.com)

Bortkasta penger, på sett og vis. Jeg har lest nok til å kjenne hovedprinsippene i de fleste treningsprogram, og skulle da klart meg ganske greit selv eller med et av de programmene jeg allerede har tilgang til. Problemet er at jeg aldri har disiplin nok til  å følge dem. Jeg begynner alltid å tvile, dropper ut og trener litt på måfå. Denne gangen har jeg lyst til å gjøre det skikkelig. Da var det fristende å få et program som, selv om det er aldri så ferdiglaget i utgangspunktet, i hvert fall er tilpasset mitt nivå og den treningsmengden jeg anser som realistisk i forhold til leggproblemene mine. Så jeg fylte ut en lang blekke med informasjon om de ti siste treningsukene mine, skadehistorien min og bestetider generelt og det siste året. Etter noen dager fikk jeg denne mailen fra min kompis Greg, sammen med treningsprogram for 16 uker og utfyllende beskrivelser av de forskjellige øktene.

De fleste kjenner vel til McMillans kalkulator. Den er viktig her også; treningstidene må hele tiden beregnes i forhold til formen. Jeg kommer til å ha fire økter i uka (som jeg ba om), hvorav én er en økt med høyere intensitet (type tempoøkt, progressiv økt, intervalløkt osv.), én er enten rolig langtur eller hurtig langkjøring, og to er rolige, kortere subbeturer. Totalt vil nok mengden øke, men flere kilometer vil være rolige. Det tror jeg er akkurat hva beina mine trenger.

Den store utfordringen med et rigid treningsprogram er å kombinere det med å fortsatt være sosial på trening. En veldig viktig motivasjonsfaktor for meg er å løpe sammen med andre, og de er ofte ikke på samme nivå som meg. Programmet må tilpasses - noen av de korte subbeturene blir kanskje litt lengre, eller bittelitt raskere - men det må også valg av økt når jeg løper sammen med supersprekinger. Nå er det uansett straks sommerferie, og jeg må løpe mye alene, så da skal programmet følges slavisk.

Kroppen føles fin etter Glommaløpet - det vil si, jeg masserte leggen så hardt etterpå at jeg nå har blåmerker langs hele innsiden, men ingen smerter utover det. Forhåpentligvis beholder jeg godfølelsen helt til fredag, da jeg skal være med på St.Hansgaloppen for første gang. Vafler, nam!

24 kommentarer:

  1. Kult Astrid! Dere blir et uslåelig par dere to:-) Gruer meg allerede, 50 står for fall!!

    SvarSlett
  2. Spennende!!! ;-) Å løpe i flokk har sine fordeler og ulemper. Det viktigste er jo at du finner det som passer for deg slik at du får en best mulig formutvikling. nei - dette blir moro! Ses plutselig

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg skal nok ikke melde meg ut av flokken! Bare finne et greit kompromiss :)

      Slett
  3. Hei! McMillan virker som et artig forsøk. Å ha et strukturert, og personlig tilpasset, treningsprogram kan sikkert gjøre det noe enklere å være disiplinert i treningsarbeidet. Mindre fare for lapskaustrening... Og med resultatet fra Glommaløpet virker det jo som om du har et svært godt utgangspunkt for de neste 14-15 ukene. Grattis med pers'en på 10 miles forresten!

    På bildene virker det som om du forsøker deg på Adidas Boost-sko (Adistar eller Energy), stemmer det? Og hva er i så fall følelsen med skoene (versus leggene) så langt? Jeg har prøvd meg litt med Energy Boost de siste ukene, og er ganske så fornøyd. Jeg skal ikke si at farten har økt (lite "boost", kanskje...), men svært myk demping, det har de. Forsøker derfor skoene for å være snill mot plantar fasciit'en. Og som mengdesko veier de 100 gram mindre enn Kayano. 100 gram pr steg over 42195meter... det blir noen kilo, det... :-)

    Lykke til med galopperingen, og vaflingen!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg synes Energy Boost-skoene fungerer bra som lettvektssko. Som du sier er de veldig dempet i forhold til andre lettvektere, og det passer meg bra. Så jeg er fornøyd! Men jeg vil ikke gi skoene æren for farten min ;)

      Takk! :)

      Slett
  4. Ser ut som en mann du kan stole på han derre altså. Tror nok ikke han blir excited av hvem som helst, dollars eller ei. :-DDDD

    SvarSlett
  5. kuuult! Løpe fire ganger i uka tror jeg selv egentlig er den helt optimale treningsmengden. Tror man kan forbedre seg veldig mye med det samtidig som man har tre dager til hvile.

    Har trua på McMillan selv, bruker kalkisen hans ofte og han har alltid rett.

    Jeg er motsatt av deg, jeg orker ikke tanken på noe treningsprogram så det har jeg aldri brukt. Men der er folk ganskje forskjellig - hva man ønsker og hva som motiverer.

    Gled deg til vaffelgaloppen. Men husk at løypa er hard! Ikke tru noe annet, ellers får du en midt i trynet. Det fikk jeg første året =)

    ps! jeg er helt sikker på at du og McMillan nailer sub 1:50 .. bare vent å se!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, for meg stemmer også kalkulatoren utrolig bra, i hvert fall på 5, 10 og 21 km.

      Jeg tviler ikke på at løypa er hard - alt som ikke er flat asfalt anser jeg som hardt ;) Nå blir det heldigvis pers uansett da, på 14,5 km!

      :)

      Slett
  6. Spennende med han derre Mac'ern! Håper du får satt løpingen i et godt system som funker for deg.

    Skal du løpe hele galoppdistansen? Begynte å leke litt med tanken selv i dag, da jeg kom på jeg har barnefri fredag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det skal jeg! Bli med da Marit, kom igjen :) Tror det er et kjempehyggelig løp!

      Slett
    2. Enig! Dette løpet er et MUST! Dere løper også forbi "det-fine-treet-i-den-vonde-bakken"

      http://espenringom.no/wp-content/uploads/2013/05/treet.jpg

      Slett
    3. Ikke sikkert du er like enig i morgen når du får kjenne hvor VOND den bakken egentlig er. Da er det bare å ta hodet opp, titte og nyte..... VIPS, er bakken ferdig! Sees på fredag!

      Slett
    4. Ok, takk for den, nå begynte jeg å grue meg skikkelig ;)

      Sees, ja!

      Slett
  7. Det er liksom noe "ekstra" med et å få et program spesial-laget til en selv, selv om det kanskje er like "lett" å gjøre det selv på egenhånd.
    For når du vet at det er noen andre, såkalt "professjonelle", så er det kanskje også da lettere å føle at en må følge det (?)
    Lykke til med oppkjøringen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er det jeg også tror :)
      -Takk!

      Slett
  8. Er det bare jeg som synes han likner på Lance Armstrong? Uten sikkert sammenlikning forøvrig, og du holder deg for god til noen form for kjemisk innblanding. For meg er selv RedBull som dop å regne. Får hjertebank av mindre. Og jeg skal heie på deg i OM, dette fikser du!

    Er inne på tanken på galoppen jeg også, men de lover så kjipt vær. Skal du ta det som en skravletur, så er jeg med på det!

    SvarSlett
    Svar
    1. Skjønner hva du mener... Litt penere smil, bare ;) Håper likhetene stanser der!

      Jaaa bli med du også :) Vaflene smaker ekstra godt etterpå hvis det regner, vet du!

      Slett
  9. Spennende med personlig tilpasset program. Selv har jeg fulgt 3 ganger ferdige programmer, men ikke spesielt tilpasset meg, bare slike gratis fra nettet. JEg er skikkelig disipliner og følger de slavisk, bare at jeg velger alltid program som er for rask til meg og løper ikke like fort som de er beregnet på. Fyller dem litt med en tur ekstra og det går bra. Nå følger jeg maratonprogram med tanke på 3:30, men jeg blir fornøydt om jeg klarer 3:55. Følger spent med deg, må nok prøve en ny program neste år til min neste maraton. Lykke til

    SvarSlett
  10. Spennende.
    Skal følge med nøye for å finne ut om slike programgreier er for meg. Jeg mistenker at jeg er for lat og udisiplinert, men får denne Lance-lookaliken deg under 1,50, kan han jo få bryne seg på meg og 2 timer.

    Lykke til St.Hans.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har sikkert spurt før, men hva slags program skal du følge fram til maraton da? For du har vel et slags program? Eller?


      Slett

 
Blogglisten