søndag 2. juni 2013

Iformløpet 2013

Intens jobbing med postdoc-søknad, og Edinburghtur, har tatt sin tid i det siste. Mer om Edinburgh senere - her kommer noen ord om gårsdagens Iformløp.

Jeg synes jo ikke noe særlig om rene dameløp i utgangspunktet, og ble ikke overbevist da jeg løp KK-løpet i fjor. Men så vant jeg et gratis startnummer til Iformløpet, og kunne ikke motstå fristelsen til å prøve. Jeg pyntet meg med skjørt og diskohårbånd, og fikk lurt med Christine, en amerikansk venninne.

Foto: Hege Halseth Bang

Vi kom halvannen time før start, men likevel var det en kjempelang kø for å få utlevert startnummer. Heldigvis var det varmt og deilig, så det var ikke så farlig å stå en halv time i kø. Men køen ble lenger og lenger, så da jeg fikk startnummeret sprang jeg avgårde til dokøen før den ble like lang. (I oppskjørtelsen glemte jeg å ta t-skjorten min, og da jeg endelig slapp til igjen hadde de ikke flere igjen i min størrelse... Amatør!) Det gikk glatt - og herlighet, én ting er SÅ mye bedre på dameløp: Doene! Rene og fine!

De har tydeligvis ikke vært helt klare i kommunikasjonen, for rett bak oss i køen sto en mann... Som hadde meldt seg på og betalt uten å vite at det var et dameløp. Jeg antar at han fikk sine mistanker der han sto og ventet....

Vi var klare i god tid, og enda bedre tid fikk vi da starten ble utsatt et kvarter pga. den lange køen. Riktig beslutning, men litt uproft at de satte seg selv i den situasjonen i utgangspunktet.

Klok av skade etter Ryeløpet stilte jeg meg opp nesten helt forrest ved startlinjen. Jeg skulle prøve å holde 4.50-tempo hele veien, hadde ikke helt troa, men viljen var der i hvert fall. Den første kilometeren gikk på 4.56. Jeg kjente med en gang at beina var tunge, og at det kom til å bli helt vanvittig varmt. Dessuten løp vi på gress og gjørme, det var krappe svinger og hyppige kneiker. Etter et par kilometer sa det bare pang. Dette kom aldri, aldri til å gå. Jeg kom til å få hjerteatakk. Spesielt fordi jeg for første gang hadde drukket redbull før start. Hjerteflimmer, heteslag. Beina begynte å svikte, jeg kom til å falle om. Jeg må bryte ved passering halvveis! Hallo, du kan ikke bryte iform-løpet bare fordi du har for høye ambisjoner og startet for raskt. Det er respektløst. Flaut. Da får du heller gå. Se her, litt motvind. Hurra, motvind! Jeg kan puste igjen!

Foto: Heming Leira, Kondis

Løpet kan rett og slett oppsummeres slik: Det var for varmt. Jeg misliker varme selv når jeg sitter i skyggen og drikker rosévin, så dette var dømt til å mislykkes. Men da jeg startet på andre halvpart, følte jeg meg ikke noe særlig tyngre i beina enn rett etter start. Jeg kom til å klare en runde til, om det så ville gå langsomt. Hver gang det kom et vindpust, føltes det bedre. De siste kilometerne var utrolig tunge og lange, men jeg kom i mål, på 51.28. Nå var riktignok løypa litt kortere enn 10 km, men det gidder jeg ikke å bry meg med - jeg tapte mer på sola og varmen enn jeg vant på den litt kortere distansen. Alt i alt er jeg fornøyd med innsatsen, at jeg aldri ga opp. Jeg hadde over 90 % i snittpuls og kunne rett og slett ikke løpt så mye fortere i går.

Etter løpet ble vi tilbudt vitaminvann. Med søtningsmidler. Hæh? Jeg er tørst, jeg vil ha vann! Da måtte jeg gå og forsyne meg med restene på drikkestasjonen. Hva er greia, hvorfor må de bare servere sånt ekkelt skvip på dameløp? Greit med sponsorer, men hva med å bli sponset av Imsdal isteden?

Ellers har jeg egentlig bare positive ting å si om iformløpet. Goodiebagen var kjempefin! Mange forskjellige kremer, sjampo, balsam, en slags tigerbalsam, leppepomade... Løpet ble organisert på et genialt sted, den store gresssletta ved Skøyen skole. Flott å sitte i gresset og slappe av før og etter løpet. Og det var en veldig mye hyggeligere og vennligere speaker enn på KK-løpet, ingen macho, flaue kommentarer om damelår i tights osv. T-skjorten var fin (selv om jeg dessverre fikk feil størrelse). Jeg blir gjerne med på dette neste år, men da bestiller jeg overskyet vær!



14 kommentarer:

  1. Du var flink Astrid! Og det var varmt:-)
    I dag derimot - perfekt vær for løping.

    Syns goodiebagen var såder, men jeg liker visst aldri goodiebagen uansett hvor mye eller hva de putter i den! Får bare vareprøve følelsen

    SvarSlett
    Svar
    1. At du klarte å løpe så fort i den drakta di, det kan jeg ikke fatte og begripe!

      Hm, jeg syntes det var ganske mange ting der jeg kunne brukt penger på selv - ok, magnesiumtabletter er ikke så spennende, men ellers syntes jeg den var fin, jeg!

      Slett
  2. Nesten som jeg skulle vært der selv, men det var jeg jo ikke, ikke sprang jeg opp til Mistberget heller som for en måned siden var den eneste godkjente grunnen til å skofte. Gidder ikke sutre om hvorfor, jubler heller for at det var en god beslutning. Det var jo VARMT. Jeg vet det er blasfemi men gi men fem minus og barfrost anyday.

    Fniste henrykt til redbulldrikkinga, nesten så du fortjente litt hjerteflimmer. Forøvrig gikk det skikkelig fort og jeg er imponert!

    SvarSlett
    Svar
    1. Veldig synd du ikke var der! Vi kunne sittet på gresset (i skyggen) og vært negative sammen. Men du skal være glad du ikke var der, bare fælt.

      Pfff, du skal se Redbullen gir resultater etter hvert!

      Slett
  3. Redbull gir deg vinger 'a du. Jeg får også hjerteklapp av sånt.
    Jeg synes det rett og slett er talentøst av arrangørene med sånne køer og vitaminskvip fremfor vann. Hello, google ditt eget løp og få noen verdifulle tilbakemeldinger til neste år fra div. blogger og rapporter.

    Du kler forresten discolooken :-) En ny trend?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det virker rett og slett litt useriøst. Regner med at de beregner mer tid til startnummerutdeling neste år, men jeg skal sende dem en mail ang. vann også, hvis de ikke har vett til å lese dette ;)

      Ny trend, ja! Bare å slenge seg på!

      Slett
  4. Syns det gikk fort jeg med gressunderlag, hjerteflimmer og varmebølge.Og enig med Anna, du ser smashing ut! Ja til mer glitter:))

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg synes egentlig det jeg også! At det gikk fort, altså ;) Glitter er gøy og tar forhåpentligvis oppmerksomheten litt bort fra det rødsprengte ansiktet mitt... :)

      Slett
  5. Hehe, hadde jeg ikke lest alt du skrev til siste slutt, så hadde jeg nesten villet tro at du IKKE kom til å delta ved flere slike løp ;)
    Men jeg syns du var flink da, som løp i DEN varmen! Good job! :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg deltar visst på det som er, uansett ;)

      Takk!

      Slett
  6. Gratulerer Astrid. Det virker som bytte av løype gjorde sussen. Jeg ble litt demotivert siden iløypa ifjord var utrulig bakkete. og ja det var vartmt i Oslo denne dagen, men deilig å hvile seg etter 10km.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg løp ikke den forrige løypa men det var i hvert fall veldig bra å ha det i Frognerparken! Ikke noe lett løype, men omgivelsene var supre :)

      Slett
  7. Bra gjennomført! Godt for selvfølelsen. Har hørt av andre at de ikke syntes dette løpet var særlig godt organisert. Kanskje lærer de av sine feil etter hvert

    SvarSlett
    Svar
    1. Får håpe det! De har nok prioritert reklame og sponsorer framfor organisering...

      Slett

 
Blogglisten