onsdag 5. mai 2010

Intervall uten slavedriver

Jeg elsker jobben min! Jeg sitter nå i godstolen hjemme og spiser lunsj etter en deilig treningstur. For et privilegium å kunne legge opp dagen som man selv ønsker! (Baksiden av medaljen er at jeg nå må jobbe i hele kveld for å rekke å bli ferdig... Men den tid, den sorg!)

Siden jeg i all uselviskhet lar Régis dra på Treningscampen også i kveld, tenkte jeg at burde prøve å trene intervaller på egenhånd. Nå har jeg fått halvmaratondistansen mer eller mindre på plass, og det er farten som gjenstår. Det er bare å konstatere med én gang at innsatsen ikke er like god uten oppmuntrende hoiing fra Siri! Jeg løp intervaller på ca. 300 meter ved jordet før Bygdøy Sjøbad. Strålende sol - helt fantastisk! Startet friskt i godt tempo, men det holdt ikke lenge... Det ble med tre enkle og en dobbel intervall. Men jeg økte tempoet i alle bakkene resten av runden, så pulsen fikk god trening allikevel. Dessuten er jeg veldig godt fornøyd med snittfarten: 39 min og 25 sek på 7,46 km = 5,17 min/km. Føler at jeg har kommet meg opp et stort trappetrinn etter den lange og fæle vinteren :)

Apropos årstider: Her er ett bilde tatt fra kontoret mitt i går, og ett tatt hjemmefra i dag.

Siris treningscamp har lansert en ny konkurranse i anledning sitt 1-årsjubileum! Først og fremst: Gratulerer og takk for innsatsen så langt! Jeg har bare hatt gleden å være med et halvt år, men håper håper Treningscampen består lenge til, for det er et flott tilbud. Mitt heller mislykkede forsøk på intervalltrening i dag er et godt eksempel på hvor mye lettere - og hyggeligere - det er å trene effektivt sammen med andre! Så jeg vil anbefale alle som holder til i Oslo å møte opp i Frognerparken kl. 20 hver onsdag.

Nei, nå er det på tide å sette seg i solen på balkongen... Med laptop'en. Jeg har et essay å skrive denne uken, aner ikke hvordan jeg skal gripe det an. Og om en måned skal jeg holde mitt første innlegg på en internasjonal konferanse, og jeg har (omtrent) ikke snøring på hva jeg skal si. Jammen godt jeg har treningen for å roe nerva!

Kart og detaljer

7 kommentarer:

  1. Vel blåst intervalløkt! Inspirerande. Når eg les slikt, tenkjer eg at eg skal gje det eit nytt forsøk, eg og (etter København ein gong). Og lukke til med essayet og presentasjonen din på konferansen, det går heilt sikkert fint. Hugs at ingen kjenner prosjektet ditt betre enn deg, du har heilt sikkert mykje å bidra med :)

    SvarSlett
  2. Takk for oppmuntring! Man blir fort litt motløs, men du har sikkert rett :) Ang. intervaller: Jeg tror det er lurt å ikke være altfor streng med selv, i hvert fall i begynnelsen. Jeg ble først litt sur på meg selv fordi jeg ikke orket 10-12 drag, som vi gjør på Treningscampen. Men tar du 4 drag, løper en runde og tar 4 drag til, er det jo veldig mye bedre enn ingenting! Og så kan man jo også variere intensiteten når man løper, f.eks. ta i i alle oppoverbakkene. Da får man lagt inn naturlige intervaller i treningen. Men du har vel nok med langturene nå, ja. Lykke til med forberedelsene - jeg er så imponert over dere som snart skal løpe maraton! :)

    SvarSlett
  3. Deilig oppmuntrende og positivt innlegg.

    Kjenner meg godt igjen når det gjelder intervallløping (om enn på et litt lavere nivå). Eneste måten jeg greier å holde farten oppe på er mølla. (egentlig er jeg alt for lat til å løpe :-)

    Lykke til med konferansen!

    SvarSlett
  4. Ingalill, intervaller på mølle er ingen dum idé! Jeg har også prøvd det noen ganger, og da er det ikke så kjedelig å løpe på tredemølle, dessuten er man bare "nødt" til å holde tempo oppe siden du ellers risikerer enn heller uelegant og smertefull sorti ;) Jeg er for øvrig med i latmannsklubben :)

    SvarSlett
  5. Intervaller er kjempelett i selskap med andre, og ganske vanskelig å motivere seg for alene. På mølla synes jeg imidlertid det går greit. Da kjører jeg 4 x 4 minutters intervaller med tre minutter mellom hver (etter 10 minutter oppvarming). Ser på tv attåt, så går det ganske greit og fort. (c: Ikke lenge til Göteborg nå. Begynner å kjenne nervene komme - selv om jeg nok ville vært mer nervøs for innlegg på internasjonal konferanse... Spennende!

    SvarSlett
  6. Synes dere er utrolig flinke som klarer å løpe intervaller på egenhånd. Jeg er avhengig av treningskompiser for å få til dette. Jeg trener sammen med Romerike Runners team og der trener vi intervall og bakkedrag stort sett annen hver gang (vi trener to ganger i uken). Ellers liker jeg best rolige løpeturer i skogen om sommeren og da er mølle et dårlig alternativ! Men skjønner det er et supert hvis man ikke får trent sammen med andre og i tillegg har mølle selv. Greit for småbarnsforeldre tenker jeg. Så stå på folkens, dere er kjempe flinke!

    SvarSlett
  7. Intervaller er ALLTID beinhardt psykisk og fysisk, men sammen med andre blir det litt lettere på mentale plan:-)

    Det trengs erfaring og jerndisiplin for å trene gode intervaller alene, spør du meg. Så, respekt Astrid! Vi ses snart:-)

    SvarSlett

 
Blogglisten