tirsdag 17. august 2010

Misære

Jomen sa jeg smør - et bedre coopertest-resultat var overhodet ikke innen rekkevidde. Jeg måtte kaste inn håndkleet etter 200 meter!

Jeg pådro meg en strekk i hvert lår i går formiddag da jeg sprang etter t-banen for å rekke å kjøpe, ironisk nok, kompresjonsstrømper mot den (tror jeg) begynnende beinhinnebetennelsen. Det gikk greit under oppvarmingen, men ved første raske steg hogg det til i begge lår igjen. Sverd, kniver, nåler og plent umulig å løpe raskt.

Jeg skal ikke påstå at jeg hadde gledet meg til tolv minutters hardkjør; men når du har psyket deg opp til det, er det ganske surt å måtte stå over. Det positive er at de vonde leggene fikk hvile - det ble med opp- og nedvarming (totalt 7 km). Vurderer å trene litt alternativt (ellipsemaskin, roing og styrke) resten av uken så de får hvilt ut.

Følte meg forresten utrolig teit da jeg gikk gjennom slottsparken med kompresjonsstrømper. Hvem tror hun at hun er, liksom, Grete Waitz? Men jeg har hørt at de kan hjelpe for leggene på flere måter, så det er bare å krysse fingrene og massere ømme punkter.



Se forresten mer om coopertesten, og bilder av slitne tryner, på treningscamp.blogspot.com!

11 kommentarer:

  1. Sånne har jeg også hatt lyst på, følger med spent for å se om de utøver den magien jeg håper på.
    Jeg brukte et slags støtteting du trekker når jeg hadde beinhinneprobs ifjor.
    - tror det hjalp for jeg ble jo kvitt det, men er usikker på om det var dingsen eller hvile/naprapat som gjorde utslaget.

    Vær forsiktig, det slo meg plutselig før idag, at det er ikke lenge igjen til OsloM. (skrekk)

    SvarSlett
  2. Hva slags støtteting? Tape? Hvor lenge hvilte du? (Og hva slags magi håper du på? Jeg er litt skeptisk, for de forskjellige selgerne sa forskjellige ting til meg, men om bare én av strømpenes positive effekter slår til, er jeg fornøyd---) Ja, OM nærmer seg - typisk at sånt skjer når man øker kilometerantall bittelitt. Og når man endelig synes det er skikkelig gøy... Det var jo for godt til å være sant. Tsk tsk.

    SvarSlett
  3. Beinhinna er noe dritt.....og jeg sverger til at det ikke finnes EN oppskrift eller EN løsning på problemer; det er alltid individuelt hva som funker eller ikke! Her må du bare prøve deg frem, ta imot råd og se hva som fungerer for deg og din kropp! Og strekk i begge lårene...?? Hva er det du driver med Astrid?? hi hi , ordentlig ulykkesfugl for tiden du! Silja

    SvarSlett
  4. hehe. Jeg sitter med CEP sokkene på kontoret nå selv. Akkurat slike hvite. Føler de er bra for beinhinnene og veksler på å ha de på /av i løpet av dagen (drar de opp, drar de ned)..

    SvarSlett
  5. Ånei, må man ha dem på jobben også? De er jo kjempedyre, må ha jeg ha flere par går jeg konk! :-/

    (Og jeg som trodde det bare var gamle damer med åreknuter som brukte støttestrømper...)

    SvarSlett
  6. Aner ikke hva mine heter, men den var grå/blå, tjukk og satt trangt rundt leggen, skal se om jeg finner en link senere (for lat akkurat nå).

    Magien?, tja, at all svetten, kompressjonen og blodet som strømmer til, skyller ut all gift, alle smerter og gir et sterkt og hurtig fraspark :-).

    (pstt, gamle damer bruker hudfargede, så lenge du har hvite er det OK.)

    SvarSlett
  7. Det er som Silja sier mange tips. Jeg har skrevet om flere av disse tipsene under "skader" på bloggen.
    Anbefaler varmt: hvile, massasje og varme/kulde behandling (i dusjen) - begge disse tingene får å øke blodsirkulasjonen.

    Ikke irritér leggene nå, legg bort hoppetau (det kan ha fremprovosert) og ikke løp mer enn du må:-)

    SvarSlett
  8. Ha ha, Siri, "ikke løp mer enn du må" - hvor mye er "må" egentlig? ;)

    Jeg er helt sikker på at hoppetauet var en utløsende faktor. Hoppet og hoppet, landet bare på forfoten, og ble *ekstremt* støl etterpå. Det var sånn det startet.

    Takk for tips - jeg skal vagle meg til med tigerbalsam og varmepute nå, fare for at jeg kommer til å like denne påtvungne hvilen litt for godt egentlig!

    Ingalill: Da er jeg redd du må drømme lenge... Den magien der kom ikke over meg i går i hvert fall.
    Forresten hadde de sjokkrosa strømper - ikke mye åreknutefølelse med dem akkurat - men selvfølgelig var de for store til mine pipestilker.

    SvarSlett
  9. Jeg er også sikker på at det var hoppetau.

    Jeg løper med to "steg", i marka mye på tå/forfot, ellers lander jeg med hele foten.

    Adidas Adizero skoa innbyr til forfot løping siden de er så digge, så etter en 20km tur ble det for mye for legga mine også! Tror også det var det som gjor utslaget i beinhinnene mine =)

    SvarSlett
  10. Ja, helt sikkert - de skoene er nesten litt farlige, de er jo altfor fristende å bruke mye. Når det er sagt; mener ikke barfot/forfot-tilhengere at det gir mindre skader? Må man bare være vanvittig tålmodig og ha en veeeldig gradvis tilnærming?

    Hoppetauet er gjemt langt inn i skapet... Tar det kanskje fram igjen til vinteren hvis det blir like mye snø som i fjor!

    SvarSlett

 
Blogglisten