fredag 13. august 2010

Ut på tur, aldri sur

Jeg må bare si meg enig i alle som liker å jogge i regnet (det kommer kanskje ikke som noen overraskelse): kjempedeilig å bli skikkelig gammeldags kliss-klass! Det hadde regnet hele dagen, men solen truet med å bryte fram da jeg stakk avgårde på en joggetur i ettermiddag. Etter få minutter styrtet regnet ned og jeg ble våt til skinnet. Heldigvis hadde jeg en lomme å putte iPoden i - men er det noen som vet hvor mye vann Forerunneren tåler? Den bør jo takle noen regndråper, men...

Tenkte jeg skulle teste ut Espens erfaringer ang. hvilke joggere som er mottakelige for hils/smil/nikk i dag. Han skriver: "Har nå funnet ut at jenter/kvinner under 35 år er det ikke noe vits å hilse på – fordi de tror antaglig at jeg er en halvgammel creepy kar utifra den elendige respondsen jeg får (kanskje jeg er det også?) Resten av befolkningen er OK å hilse på =)". Min erfaring var akkurat den motsatte, he he. Jentene, og eldre folk, smilte og hilste og var blide som bare det. Guttene så ned i bakken og unngikk all blikkontakt (bortsett fra to som gliste så fælt at jeg faktisk tror de lo av meg - strykes umiddelbart fra databasen!). Her har vi kanskje et motsatt-kjønn-kompleks-fenomen - eller, som jeg tror, da, at gutter/menn på den alderen er for blodseriøse til å bruke energi på å hilse ;)


Joggeturen (7 km, 40 min) gikk veldig fint, bortsett fra at leggene plager meg ganske mye. Det kan komme av intens tau-hopping, og lengre turer enn normalt de siste ukene - men mest av alt tror jeg de er skikkelig sinna fordi jeg har løpt mye med lettvektsko. Det er tydelig at de er like glad i Sauconyene som jeg er i Adidasene. Jeg liker dårlig å måtte la meg diktere av mine undersåtter på den måten der, - men det er nå engang de som skal bære meg framover, så det er vel bare å kapitulere og bruke sko med bedre demping på langturene.

...hvis føttene fikk velge...

8 kommentarer:

  1. Skulle gjerne vært med deg på den kliss-klass turen! Vi kunne ledd sammen mot de dumme guttene også:-)

    Variér skovalget - det er det viktigste!

    SvarSlett
  2. Det skulle du definitivt - da hadde de nok sett ned i asfalten alle som én ;)

    SvarSlett
  3. hehe! Om vi noen gang møtes på joggetur - så hilser vi begge!! =)

    Men enig at det er mange "blodseriøse" i aldersgruppa 20-35 av menn. Spesielt de med tskjorta i hånda som løper i barisen. =)

    I dag hilsa jeg ikke på noen, synes ikke det passet på dagens trase fordi det er så mye turgåere der. Altså Sognsvann - Ullevålseter. PAsser bedre å hilse når det ikke er så mye folk synes jeg.

    SvarSlett
  4. Når det gjelder leggene dine er det ikke sikkert at det er pga dempinga.
    Lettvektsko har som regel en annen profil enn dempede og kjører mye mer på leggene. Bare varier sko bruken så trenes kroppen opp til å tåle begge.

    Selv løper jeg kun med konkurransesko og lettvektere (lettvektere er mine tyngste sko), jeg merker at konkurranse sko med lav heel to toe sliter mer på leggene enn lettvektere.

    Ikke gi opp - du veier sikkert 20kg mindre enn meg så er ingen grunn til at du skal trenge fulldempa sko!

    SvarSlett
  5. Da kunne vi jo nesten hilst i dag - løp også Sognsvann-Ullevålseter :) Enig i at det passer best å hilse der det er lite folk - på vidda, f.eks... Sjølyst-Lysaker er nok ikke der folk hilser oftest. Det var mest for moro skyld =)

    Ja, jeg skal fortsette med adizeroene, håper jeg kan venne meg til dem. De er jo så mye deiligere å løpe med...

    SvarSlett
  6. Jeg kliss klasset også på fredag, bakkerintervaller mens det stod på som værst. Tror aldri jeg har vært våtere ever, briller, caps og regnjakke måtte kastes etterhvert som de ble tunge av vann og klasket rundt kroppen.
    - feil kledd, trangt og lite er bedre i regn enn oversize :-)

    Var også redd for klokka, leste på kondisforumet for lenge siden at ei klokke hadde stoppet pga heftig svette (eller regn) - men samtidig tror jeg Espen (han som vinker i lettvektssko), skrev en plass at han har svømt med sin, stemmer det?
    Har ikke slått den på etter turen, (kun fest og bryllup i helga,) men jeg håper jo den fremdeles virker!!

    SvarSlett
  7. ja, jeg har svømt med min 305.
    Går 305 istykker pga regn får du ny.

    SvarSlett
  8. Godt å høre! Da er det bare å kose seg i framtidig regnvær.

    Det beste kliss-klass-antrekket er nok bikini. Det skal jeg sjekke ut neste gang.

    SvarSlett

 
Blogglisten