fredag 29. oktober 2010

Iacta alea est!

Jeg har ikke sansen for unødig bruk av pompøse latinske sitater - men dette er en passende anledning. Jeg har nemlig tatt det store skritt å melde meg på Berlin Marathon 2011!

Sakte men sikkert har jeg fått lyst - og mot - til å prøve meg på denne distansen. Jeg vet at det kommer til å bli hardt, men samtidig gleder jeg meg veldig til å trene meg opp til å klare å gjennomføre. For det er i grunnen målet; jeg håper å kunne løpe/jogge de 42 km, uten å ha noen bestemt tid å komme meg under. Kanskje peiler jeg meg inn på et tempo etter hvert som jeg får litt erfaring med lengre distanser, men det ser jeg an etter hvert.


Janicke har også meldt seg på, og det er takket være henne jeg ble inspirert til å velge akkurat dette løpet. Hun har lovet å dele noen tips med meg - det kommer nok godt med! Ellers vet jeg at flere i Treningscamp-klubben er på gli når det gjelder maraton til neste år - jeg nevner ingen navn, men dere vet hvem dere er! Kan jeg, kan dere :)

I morges lå det to bøker om løping i posthylla og ventet på meg; Run less run faster og Lore of running. Det er Morten som har tipset meg om disse, takk! Jeg gleder meg til å tilbringe mange timer på sofaen mens jeg leger legger og leser samtidig...

Dagens (og ukas!) treningsøkt: Ukjent antall bassenglengder rolig svømming.

12 kommentarer:

  1. Det er så kult Astrid! Håper du får med deg flere Campere:-) Kanskje jeg slenger meg med som lagleder?

    Lykke til i morgen på Lørenskog. Tror det blir under 2...

    SvarSlett
  2. Lykke til i morgen!
    Lørenskog er ingen kjempelett løype, og ikke la de 4 første km skremme deg - jeg ble veldig grinete i fjor etter de 4 første.

    Jeg har løpt Berlin halv, og fikk litt lyst til å melde meg på hel nå jeg også! Berlin halv var dødsbra løypa. En stoooor og laaaaang nedoverbakke (start og mål på samme sted, men løypa føltes slik) Synd det krasjer med Oslo, fordi jeg har lyst til å løpe på hjemmebane også!

    SvarSlett
  3. Hei Astrid!

    Så... Alea iacta est? Hmmm... der forsvant min tro på at det var "Iacta alea est". Jeg tror jeg har det fra et eller annet Asterix-album fra tidlig 80-tall... Men jeg har ingen problemer med å godta latinske språkrad fra deg, tegneserier forteller nok ikke den hele og fulle sannhet. Alltid...:-)

    Anyway! Grattis med påmelding til Berlin '11! Jeg hadde gleden (say what???) av å løpe min eneste maraton der i 2009. Flott by, flott maraton, det må være et perfekt sted å starte maratonkarrieren. Praktisk talt flat løype, plenty med ting&tang å se på underveis (om man er i form til det), 35-40.000 deltagere, 800.000-1.000.0000 tilskuere (som ga lyd fra seg!), overraskende mange smilende løpere, selv langt ut i løpet! Jeg hadde samme målet som deg i fjor, forsøke å holde meg løpende/jogggende gjennom alle de 42 km. Og når du trosser utmattelse og smerte, og løper gjennom Brandenburger Tor rett før målgang... Damn, det føles bra! :-)

    2010 har vært et "hvileår" for min del, lengste løpet har vært Oslo halv, men siktet er stilt inn på Berlin 2011. Er allerede påmeldt, hotellbooket, klar for mengdetrening til våren/sommeren! Og jeg har forhåpentligvis lært litt av treningserfaringen fra før mara-debuten i '09. Pådro meg en slem overbelastning tidlig på året, ble nok litt revet med av maraton-drømmer der ja...

    Men dette blir bra! Når vinteren blir i overkant mørk og kald, når sofaen frister mer enn den burde... Da har vi målet klart i hodet: Kl. 09:00, 25. september 2011, 42.195 meter. Piece of cake! Oder Apfelstrudel!!

    Lykke til med treningen fremover! (Og med halvmaraton allerede i morgen/dag!)

    RM

    SvarSlett
  4. Sånn kan det gå når man tøffer seg med historiske sitater - fallhøyden blir stor! Du har helt rett, Runningman. Nå har heldigvis latin temmelig fleksibel ordstilling, så ugrammatisk ble det ikke. Men man tukler jo ikke med slikt, så takk :)

    Takk også for inspirasjon. Jeg har faktisk aldri vært i Berlin, så jeg håper jeg orker å få med meg noen severdigheter underveis (i hvert fall i begynnelsen)... Jeg er også redd for å trene på meg flere skader/ikke bli kvitt leggproblemene, så jeg må prøve å ta det litt pent. Skjønner at det ikke alltid er så lett :)

    Siri: Ja, en lagleder må vi definitivt ha! Hadde vært kjempekult hvis vi var en hel gjeng som dro.

    Espen: Har du ikke løpt OM flere år på rad, da? Kan vel ikke skade med Berlin ett år?! Og ja, jeg har hørt at løypa er flat, det er primært derfor jeg valgte den :P

    Lørenskog i dag: jeg er litt usikker. Har jeg dagen som på Hytteplanmila, er jeg sikker på at jeg glatt kommer under 2 t. Men det har blitt lite trening i det siste, så vi får se. Løypa er kanskje ikke den enkleste, men jeg synes å huske at både du og Ingunn perset i fjor, Siri?

    SvarSlett
  5. Cool! Dette blir gøy Astrid. Skal også løpe Berlin en gang, men har enda ikke bestemt meg for når. :o)
    Lykke til med maratontreningen.

    SvarSlett
  6. Lykke til med Lørenskog i dag. Med den formen du viste under Hytteplanmila, tipper jeg du kommer under 2 timer. Hadde vært morsomt å delta på Lørenskog i dag, men det passer dårlig, så jeg tar meg heller en løpetur hjemme på Kongsberg.

    Jeg har også så vidt tenkt tanken på å gjennomføre en marathon neste år. I fjor på denne tiden hadde jeg som mål å fullføre en halvmarathon i 2010 og helst på under 2 timer. Det har jeg klart. Det har blitt to halvmarathoner i år, Fredrikstad i april og Fanaløpet i oktober og begge gangene under 2 timer. Så da er kanskje naturlig å sikte mot en helmarathon i 2011 en gang? Vi får se Det er litt kjekt å sette seg noen mål et stykke frem i tid, så en har noe å trene mot.

    SvarSlett
  7. Adelheid: Det er ikke utenkelig at jeg kommer til å spørre deg om noen tips :)

    Peer: Jeg synes absolutt du skal melde deg på et maraton! Det er veldig fint å ha en slik motivasjonsfaktor, og så er det greit å ha litt tid til å forberede seg grundig, både fysisk og mentalt. Et år virker passende, synes jeg :)

    SvarSlett
  8. Det som er fint med Maraton er at det er ikke så slitsomt som halvmaraton! Bare pass på å ha nok kilometer i beina så blir det ikke noe problem :)

    SvarSlett
  9. Det er det jeg tenker også... Jeg skal jogge så saaaakte at det ikke *kan* bli så ille som dagens løp :)

    SvarSlett
  10. Så spennende! Moro med noen mål man kan strekke seg etter :-)

    SvarSlett
  11. Jeg er vel ikke akkurat noen maratonguru, men bidrar med det jeg kan... :)

    SvarSlett
  12. Camilla: Ja - jeg er jo litt inspirert av deg, da :)

    Adelheid: For meg er alle som har løpt maraton vandrende leksikon!

    SvarSlett

 
Blogglisten