søndag 10. oktober 2010

Fredrikstadmarka rundt!

Fredrikstadmarka rundt, et skogsløp på 20 km. Jeg hadde Halvtravern friskt i minne og håpet veldig forsiktig å komme meg under 2.15. Jeg hadde studert løypeprofilen godt på forhånd og var innstilt på at det kom til å bli en tøff - men fin - treningstur i barndomstraktene.

Treningscamp var godt representert v/fam. Nome

Et par minutter for tidlig (!) gikk startskuddet for de over 200 deltakerne (visstnok rekord!). Jeg startet helt sist og forble i baktroppen i 4-5 km. Jeg har lært såpass at jeg ikke prøver å løpe et 2 mils terrengløp i 5-tempo! Flere burde åpenbart lære det, for etter hvert som kilometerne gikk kunne jeg plukke den ene etter den andre, og i løpet av hele runden ble jeg bare forbiløpt av én person. Godt for selvtilliten!


Start ved FIF-huset




Det var nydelig sol og fantastiske farger i skogen. Løypa startet veldig fint - grusvei før vi kom over på en reltativt lettløpt skogssti. Det er definitivt en fordel med få løpere i skogen, det gikk mye greiere å forsere røtter og våte steiner i dag enn under Halvtravern. Dessuten var stiene stort sett bredere. Men det var mye gjørme og sleipt underlag, og fra 10 km gikk det oppover i flere kilometer. Deretter var løypa lett kupert på grusvei fram til mål. Det var selvfølgelig en tung runde, men jeg (som pleier å sverge til asfaltens monotone flyt) ble veldig overrasket over hvor fin og morsom den var.

Og i dag stemte alt! Jeg følte meg sterk, beina ble aldri stive, jeg nøt naturen og de blide medløperne ("nå blir'e en skikkli' bakke her asså, nå må du passe på å disponere kreftæne ellers årkær'unte å løpe helt te' mål asså")... Det røynet på mot slutten, men jeg klarte å spurtslå den blide medløperen og karret meg inn til 2.00.40. Ingen sure miner over de 41 sekundene her - 20 km på 2.00 er da et veldig pent tall? Snittpulsen på 176 tyder på at jeg ikke brente av alt kruttet og kan gi litt ekstra neste lørdag (her er flere data).

Torfinn er i knallform for tiden og kom seg akkurat under 1.30 - Régis kom inn på 2.08. Vi var alle godt slitne etterpå.

Torfinn. Foto: Gaute Blekken/FIF

Régis hadde 187 i snittpuls og var glad for å komme til mål! Her flankert av Ingrid. Foto: Gaute Blekken/FIF


Caroline og Hanne løper barneløpet


Dagens "Fredrikstadmarka rundt" er helt klart den beste løpsopplevelsen jeg har hatt dette siste året, og jeg håper at flere vil være med på det flotte og morsomme løpet neste år!

20 kommentarer:

  1. Gratulerer Astrid, så herlig å lese:-) Jeg blir gjerne med et annet år jeg!

    SvarSlett
  2. Ja, det må du, Siri - jeg tror selv du hadde likt disse stiene her :P

    SvarSlett
  3. Så flink du er.
    Skog og bakker og knappe 2timer.
    Nå ble jeg så inspirert at jeg tror det må bli langtur imorgen.

    Gratulerer!!

    SvarSlett
  4. Ingalill: Konklusjonen er ganske enkel - hvis det føles tungt i en periode, trenger det ikke gå så lang tid før neste trappetrinn er forsert og alt føles bra. Håper du kommer deg ut i det fine været i dag; ikke vær så streng med deg selv, bare nyt naturen og konsentrer deg om å løpe over røtter og steiner i stedenfor å tenke på pusten :)

    SvarSlett
  5. Hørtes ut som et herlig løp, selv om 20 km er langt. Gratulerer med kjempebra løp! Så godt å høre at beina var gode :)

    SvarSlett
  6. Marit: Det rare var at dette løpet føltes så uendelig mye kortere enn halvmaraton under OM! Det er tydelig at hode og dagsform er veldig, veldig viktig... Det virker som om leggene er bedre, ja, og skogsløping er uansett mindre belastende. Jeg håper leggen(e?) din har oppført seg etter Nøklevann rundt?

    SvarSlett
  7. Gratulerer Astrid; fantastisk levert ;-)))) Jeg så tiden din og ventet spent på rapporten; morsomt å lese om opplevelsen din!! Og det er som du sier at dagsform og ikke minst det mentale er alfa og omega ;-) Deilig når alt stemmer og man får til å YTE! Silja

    SvarSlett
  8. Du må prøve dette løpet, Silja - jeg er sikker på at du ville likt det! :)

    SvarSlett
  9. Grattis!! Kjempebra tid og veldig bra at du følte at alt stemte. Gir en veldig god følelse :o)

    SvarSlett
  10. Ja, det gjør det, Randi Helen - jeg prøver å nyte det nå, for jeg tviler på om jeg får den samme gode følelsen etter Hytteplanmila på lørdag :P

    SvarSlett
  11. Koselig lesing :-) Gratulerer!

    SvarSlett
  12. Gratulerer til deg, Kristine, med det flotte løpet på lørdag - pallplassering og alt, så jeg! Wow! :)

    SvarSlett
  13. Gratulerer med et superløp, Astrid. Du har solgt inn Fredrikstadmarka rundt til meg i hvertfall. :)

    SvarSlett
  14. Supert, da satser jeg på at vi blir en hel liten gjeng fra Oslo neste år :)

    SvarSlett
  15. Så gøy å se at det er referert til deg på kondis.no :) :)

    SvarSlett
  16. Jeg så det! Veldig morsomt. Det lønner seg vel å skryte litt av arrangementet :)

    SvarSlett
  17. Heisan. Hyggelig å lese bloggen din. Jeg har løpt litt i fredrikstadmarka etter at løypa på Bjørnstad i Sarp vart for kort. Har lurt en del på hvordan jeg skulle finne ut traseen for fredrikstadmarka runt. Tusen takk for at du hadde lagt den ut :-). Ellers har jeg problemer med å finne stabile treningskompiser...

    SvarSlett
  18. Hei Reidar! Anbefaler som du vel skjønner Fredrikstadmarka rundt, og gleder meg til oktober :) Siden du ikke bor i Oslo skal jeg ikke anbefale Treningscamp (treningscamp.blogspot.com) som jeg ellers ville gjort for å finne treningskamerater, men hva med Borredalen rundt? Da får du i hvert fall løpt sammen med folk jevnlig!

    SvarSlett
  19. Hei igjen. Prøvde løypa di i dag. Artig, og en veldig annerledes løype 1 halvdelen av den.resten er samme som jeg løper vanligvis. PS: skal prøve Borredalen rundt også, må bare finne det først, he, he..

    SvarSlett
  20. Så bra! :) Du finner mer info om Borredalen rundt her: http://www.borredalen.com/

    SvarSlett

 
Blogglisten