tirsdag 14. august 2012

Endrede planer

I dag byttet jeg distanse på Oslo Maraton. Jeg hadde sikkert klart å løpe 42 km om over en måned, men denne gangen hadde jeg lyst til å løpe litt raskere, og da måtte jeg ha forberedt meg godt. Blant annet med flere turer mellom 25 og 30 km. Jeg har vært flink til å løpe korte turer den siste måneden, låret fungerer greit, og jeg har ikke lyst til å ødelegge alt sammen med å plutselig tre- og firedoble distansen jeg tåler å løpe nå.

Det er egentlig bare prinsipielle grunner som har gjort at jeg ikke har endret distansen tidligere. Jeg vil være med og bidra til å øke andelen av jenter som løper maraton, og andelen av mosjonister som ikke akkurat befinner seg i toppsjiktet. Men den statistikken har jeg allerede bidratt litt til, og kommer til å bidra videre. Utover det synes jeg faktisk det er helt greit å heller skulle løpe halvmaratondistansen, og siden jeg bestemte meg har jeg blitt veldig motivert til å heller bruke de siste ukene på å få opp farten og forberede meg godt. Tone og jeg har skumle planer om å dra hverandre under to timer, både på trening og selve løpet. Denne gangen skal det gå!

Og jeg har virkelig pint meg opp i høy puls den siste tiden. Forrige uke løp jeg flere ganger i bratte motbakker ved Gaustablikk, både noen kilometer i "Zombie Hill" opp mot Gaustatoppen og i en slalåmbakke. I går fikk Siri den lyse ideen at vi skulle løpe tempo rundt Smestaddammen. Runden er ca 500 meter, og vi skulle ta ti uten pause. Planen var at jeg skulle holde meg under 5 min/km, men som vanlig feiget jeg litt ut underveis og endte på 5.05 i snittempo. Men ok, det var fortsatt utenfor komfortsonen. Jeg er bare nødt til å trene meg på å holde tempo oppe lenger av gangen, og ikke sutre fordi jeg vil av karusellen med en gang. Jeg føler ikke at pulsen blir for høy eller beina for stive, men det er noe med den rytmen, det er så utrolig slitsomt å henge på...




Planen framover er å 1) øke distanse gradvis med 1-2 km per uke 2) trene 4-5 ganger i uka (noe som er ofte, men siden jeg løper så kort bør det gå greit) 3) ha én tempoøkt, én intervalløkt og én lengre økt der jeg trener på å løpe i det tempoet jeg trenger for å komme meg under to timer på halvmaraton, pluss en superrolig joggetur eller to. Andre forslag mottas med takk! Jeg orker ikke å komme inn på 2.01 én gang til...

Det hører med til historien at Oslo Maraton skulle ha 90 kroner for at datasystemet endret distansen min. Maraton er i utgangspunktet dyrere enn halvmaraton, så det synes jeg er et unødvendig gebyr. Nok en gang får jeg et argument i favør av mindre løp. Takke meg til Skaubygdaløpet, Jessheim vintermaraton og Fredrikstadløpet, som har latt meg bytte gratis og attpåtil sendt meg en hyggelig e-post med ønske om god bedring.

22 kommentarer:

  1. med skumle planer er alt mulig:) Dessuten er det veldig fornuftig å bytte distanse, det er nok at maratoner å ta av:) selv om gebyret til OM er fullstendig unødvendig. Da jeg byttet fra Maraton til 8K i Amsterdam ifjor fikk jeg også en utrolig hyggelig mail tilbake uten å måtte betale så mye som en cent ekstra!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var bra, trodde alle sånne store arrangementer var griske pengemaskiner, jeg. Kanskje det er noe typisk norsk, som Anna sier...

      Slett
  2. 90kr for å bytte til halv er jo (unskyld meg!) helt idiotisk! Men, klokt valg! Og dette fikser dere lett som en plett. Kjør økter i halvmaratonfart så finner du etterhvert roen og tryggheten du trenger ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tror det er lurt, ja! Har vært veldig dårlig på å trene i halvmaratonfart, noe som jo vel er litt idiotisk, for man bør vel trene på det man vil bli god til...?

      Slett
  3. Planer er, i alle fall innimellom, til for å endres. Høres ut som et smart valg, vi driver jo ikke med dette for å miste både løpelyst og helse. De ekstra lange treningsturene kan være en påkjenning for både kropp&sjel. Jeg driver akkurat og overbeviser meg selv om å presse inn 2 turer på 30+ før midten av sept, men de fleste rasjonelle fibre i kroppen argumenterer sterkt i mot... :-)
    Vel, lykke til med fartstreningen frem mot halvmaraton, sub 2 timer er absolutt innen rekkevidde.
    (PS! Kjente meg forresten igjen i din NIMI-nålehistorie. Var der for hamstringen for i '09, og når jeg forsøkte å kikke på hvordan torturinstrumenter fysio'en stakk inn i låret nektet hun meg å se dem... Ubehagelig, men det funket visst.:-))

    SvarSlett
    Svar
    1. Du får prøve å tenke på den gode følelsen etter langturene, da, mestringsfølelsen og det ekstra potetgullet du kan kose deg med ;)

      Fikk akupunktur på mandag igjen, følte meg som en sutreunge der jeg lå og stønnet... uff uff!

      Slett
  4. Fornuftig å lytte til kroppen og bytte distanse.Men å ta gebyr for dette er jo helt utrolig!

    SvarSlett
    Svar
    1. Siden det foregår automatisk via dataprogrammet deres og det ikke koster dem en kalori, synes jeg det er litt utrolig, ja!

      Slett
  5. Sikkert et lurt valg, og når innstillinga har vært dobbel distanse, så vil halvmara føles som en søndagstur. Kanskje ikke hvis du skal presse tempoet, men uansett adskillig lettere enn hele distansen. Du må tørre å tro tro på at du kan løpe fortere. Og tørre å kjøre på litt. Jeg har trua!
    Gebyr er helt håpløst, men litt typisk norsk, er det ikke?

    Ellers er jeg enig i det med at kvinneandelen i maraton er sørgelig lav. Men det er ikke bare der. Til min store overraskelse så jeg at i Oslo tri var det kun rundt 30 damer som stilte til olympisk distanse! Der får jeg bidra til å dra opp statistikken neste år...

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, gjør det, Anna! Og så fortsetter vi å vise at jenter kan løpe Skogsmaraton, ikke sant? :)

      Slett
  6. Fornuftig! Jeg har gjort det samme, endret i dag fra halvmara til 10 km. Å løpe halvmaraton en uke før Berlin maraton virket ikke som noen veldig lur idé. Lykke til med å få opp farten, jeg synes du har forbedret den veldig mye allerede!

    SvarSlett
  7. Sikkert bedre med en 10 km, ja.

    Tja, vel, håper det går riktig vei i hvert fall :)

    SvarSlett
  8. 5 km i 5.05 tempo er helt fantastisk du burde klare halvmaraton under 2 timer lett! Til det andre siden min skade i leggen er jeg også veldig usikker på maraton i Oslo. Jeg skal først løpe halvmaraton i Drammen 2 uker før Oslo klarer jeg dette så går jeg for 42,2 km i Oslo. Jeg stiler nok opp til maraton uansett men blir ikke så motivert og går det ikke så gir heg meg! 90,- forHVA??? Er det lønna til denne personen som flytter navn fra en liste til en annen?

    SvarSlett
  9. Vel, løpekalkulatorene sier så, men jeg løp på 2.02 samme høst som jeg løp 10 km på 49 min, så jeg er ikke overbevist.. Men én gang må det jo gå, og det skal være denne gangen! :)
    Krysser fingrene for at det går fint på halvmaraton for deg og at du kommer gjennom maraton i Oslo :)

    Hadde det enda vært en person som manuelt omregistrerte meg, hadde det for såvidt vært greit, men her er det bare dataprogrammet som gjør det automatisk! Det er bare en måte for dem å sope inn penger på, men jeg synes at løpet er dyrt nok i utgangspunktet...

    SvarSlett
  10. Det virker som det klokeste valget - å gå for halv. Kropp, helse og løpeglede må samlet veie tyngre. Helt enig i at det er idiotisk å ta gebyr for å endre distanse - spesielt når du går fra en dyrere distanse til en billigere. Tøys og tull!

    Synes treningsopplegget ditt virker veldig bra. Du klarer deg helt sikkert med fire økter, men tar du noen uker med fem så legger du jo et enda bedre grunnlag. I alle fall så lenge du holder kvalitetsøktene adskilt med noen dager, og har noen ordentlig rolige økter også. Heier på deg! (c:

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg skal prøve meg på fem - men da er det nok viktig at jeg klarer å løpe ordentlig rolig på de rolige turene, selv om det betyr veldig lav fart :)

      Slett
  11. Høres ut som du har en god plan frem mot halvmaraton i Oslo. Hva med å legge en en hurtig tur på omtrent halvmaratondistanse et par uker før selve løpet? Det er noe med å øve på de 5 siste km av halvmaratonen, som for min del ofte blir et forferdelig slit. Da gjelder det å prøve å holde koken helt inn uten å tape for mye.

    Har lyst til å delta på halvmaraton i Oslo selv også. Hadde egentlig skrinlagt alle planer om noe halvmaraton i Oslo på grunn av operasjonen for en uke siden, men formen føles allerede såpass bra at jeg ser at den kan være aktuelt. Må se litt hvordan det passer i forhold til kona sine planer for den helgen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Sikkert ikke dumt! Selv om tanken ikke frister så mye, er det helt sikkert lurt for å få tryggheten man trenger.

      Du er tøff! Morsomt hvis du blir med :)

      Slett

  12. Mange bra innlegg i bloggen din. Er ofte helt enig i det du skriver.

    SvarSlett
  13. Hei Thomas,
    Takk for hyggelig kommentar! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Lykke til på veien mot å kommme under 2 timer, det tipper jeg du når med god margin - kjekk lesning, denne bloggen, altså:-)

      Slett
  14. Takk, Trude! Og takk det samme, jeg følger din blogg ivrig :)

    SvarSlett

 
Blogglisten