lørdag 24. juli 2010

Bétête rundt!

Nå har jeg vært i Frankrike i akkurat tre uker, og begynner å bære preg av en eviglang utskeielse. Det er så mye godt jeg vil smake på, så mye godt vi ikke får tak i hjemme, så mye godt som er billigere her... I tillegg til at det som kjent er altfor varmt til å trene skikkelig (30+). Klærne mine har merkelig nok krympet, så nå er det like greit at hjemturen står for døren!

Etter noen dager i Lyon dro vi videre til Auvergne, midt i Frankrike, hvor gamle og sovende vulkaner ligger tett i tett. Torsdag 15. jogget jeg en liten morgentur langs foten av en av dem, Puy de Dôme. Det er risikosport å jogge på franske veier; det er dårlig med fortau og de kjører som griser. Turen ble derfor kort, ca. 5 km/30 min. Garminklokka fant det for godt å ta ferie underveis, jeg har ikke tatt med stikkontaktadapter og får dermed ikke ladet den opp. Litt frustrerende - men jeg benytter sjansen til å overdrive distanse og tempo for meg selv ;)

Puy de Dôme

Deretter gikk turen til Creuse; nærmere bestemt en bitteliten landsby ved navn Bétête. Her fins 300 innbyggere, like mye kveg samt en slakter. Likevel klarte vi å rote oss oppi et kondisjonsløp den ene dagen vi gikk ut for å løpe. Det var i utgangspunktet et terrengsykkelløp, men vi fikk utdelt kart og ble bedt om å løpe en runde på 10,5 km.





Jeg har aldri løpt ordentlig terrengløp før, det var fryktelig tungt! Opp, ned (forresten bare opp føltes det som), røtter, steiner, elver, snegler... Jeg var helt gåen da jeg vaklet over målstreken etter 10,5 km og 68 min. Kanskje har jeg vært for hard på flaska i ferien - eller kanskje var det, som jeg tror, bare fryktelig tungt og kupert og varmt. Gøy var det uansett å være med på Bétête rundt (selvfoelgelig for Treningscamp) - vi er tilbake neste år! Bare synd vi gikk glipp av Le Vin d'Honneur i etterkant... Så mye bedre enn en kjedelig medalje!




Nå er vi igjen i sør, og det har blitt to joggeturer denne uken. I mangel av Garminklokke har kontrollfreaken blitt tipset om Runkeeper paa iPhone. Etter litt prøving og feiling fikk jeg det til i dag og klokket inn 8 km/52 min. Jeg har ikke fått sett så nøye paa programmet enda, det er sikkert helt ok, men brukervennligheten er helt klart dårligere med en stor kladas hengende på overarmen. Grei erstatning, men ikke mer.

8 kommentarer:

  1. Omgivelsene ser helt fantastiske ut, og jeg er virkelig veldig imponert over at du faktisk løper disse turene på tross av at du ikke liker å løpe i varmen. Morsomt å få henge seg på et løp også (c: Her hjemme opplevde jeg det som litt trist å løpe ut i 8 grader. Juli i Norge...

    SvarSlett
  2. Det er jeg som er imponert over at du takler varmen :) Men jeg har funnet ut at det er god mental trening.

    8 grader i juli - ja, da er jeg faktisk enig med deg i at det er nedtur! Snart fram med løpevantene, liksom...

    SvarSlett
  3. Nydelige omgivelser og moshonistløp i varmen er jo nesten Ironman-status, håper du fikk medalje?

    Jeg er også enig i at +8 i juli er triste greier, men jeg må innrømme at skal det løpes velger jeg 8 over 30 anyday!

    Her var det lovet strålende sommervarme idag, sommerens varmeste søndag. Det er vind, overskyet, småkaldt og regntungt, jammen bra vi ikke stoler blindt på værmeldinger og tok badinga igår.

    SvarSlett
  4. Jernkvinnen, det er meg! :P

    Medalje teller ikke i Bétête - kun vin...

    Ha en fin, omenn småkald søndag!

    SvarSlett
  5. Morsomt at du løp terrengløp :-) Jeg innbiller meg at kan være vanskelig å beherske både terreng og asfalt, eller i alle fall virker det som folk foretrekker enten eller....

    Det er nok ikke til å stikke under en stol at kilometertiden fort sniker seg opp når man løper i skog og mark, og tungt, ja det er det!! Jeg synes det er gøy å løpe i terreng så jeg skal nok sørge for å overbevise deg om å bli med på noen terrengløp i mer passende temperatur her hjemme ;-) Silja

    SvarSlett
  6. Det håper jeg du gjør, Silja! Jeg har veldig lyst til å teste ut den varianten mer...

    Godt å være tilbake i Norge, forresten? Lettere å løpe? :)

    SvarSlett
  7. tenkt som du har ladet opp da :) Nydlige omgivelser og kultur som vin og mat må utforskes på tur:) hverdagene kommer tidsnok tilbake:)

    Fortsett å nye sommeren:)

    SvarSlett
  8. Du har helt rett, Marit! Det er utrolig deilig å koble av og nyte livet i ferien :-) så er det helt greit å komme tilbake til hverdagslivet etterpå, med ladede batterier. En fortsatt god sommer til deg også! :)

    SvarSlett

 
Blogglisten