onsdag 25. januar 2012

Reinspikka data

Jeg har løpt! Hele to ganger siden sist! Hurra, hurra og kryss i taket. Jeg sitter og nyter endorfinrusen foran peisen. Hvis det drøyer lenger enn søndag før neste løpsoppdatering, må en av dere komme og slå meg hardt i hodet med en stump gjenstand - alvorlig talt. Jeg skal slutte å klage og syte, nå er gamleleiligheten tømt, tapeten er borte og rom nymalt, så nå er det egentlig bare å finne tilbake til den gamle rytmen. Det er bare at det ikke er så enkelt... Jeg som pleide å elske å jogge, får plutselig frysninger på ryggen bare av tanken. Kle på seg og gå ut, ? Kuldegrader og snø, hallo! Neitakk, men potetgull og portvin, jatakk. Så da var det bare å gå tilbake til det grunnleggende og tenke at det er flere grunner til å løpe enn at det er gøy. Kroppen min trenger det, og ikke minst humøret. Dessuten vil Ingalill veldig gjerne ha løpedata i stedenfor interiørbloggtull, så i dag var det bare å hoppe i det. Og det var faktisk bokstavelig talt det som skjedde, da jeg fikk Take On Me på øret ut av døra. Jeg kan gjerne løpe uten musikk, men fy søren, for en piff man får av den rette spillelisten! Jeg fløy ikke akkurat oppover mot Røa og Bogstadvannet, men det gikk greit, og farten var stigende. Utladet klokke ødela statistikken litt (ulempe med fancy klokke med trådløs dataoverføring og god batterikapasitet - man glemmer å lade!), men det ble ca. 6 km i litt over 6-tempo. Aah, så fantastisk. Lørdag: langtur!

10 kommentarer:

  1. Akkurat det jeg trengte like før sengetid og det var jo respektabelt tempo med interiørbein på vinterføre. Nå kan jeg hoppe over egen rapport og legge meg med god samvittighet.
    (legg merke til hvordan
    jeg ikke engang nevner aha? Det kunne vært Go little bad girl, men det er det vel ingen voksne damer som jogger til, eller??
    skrev hun med usynlig skrift, og jammen godt man har øretelefoner, så ingen hører hvor langt man av og til må tøye seg for møllemotivasjon -))

    SvarSlett
  2. Når de det er snø og kaldt er det alltid verst de første gangene. Kuldegradene føles ekstra kalde og sure da. Når jeg bare får gjennomført de første vinterlige turene så synes jeg det er ganske fint å løpe ute på vinteren. Husk også at potetgullet og portvinen smaker ekstra godt når en har løpt ute i kulden først. :)

    SvarSlett
  3. Vakkert ;-) og jeg har notert EN (!!) kvalitets-løpeøkt i år; 8 januar! SÅ, du er ikke alene.... om det er en trøst! Jeg jogga endelig igjen (10km) på tirsdag i 6min/km tempo og den timen ute på slapseføre var BALSAM!! Så jeg tror vi to bare får kvinne oss opp og komme oss i løpinga igjen ;-) Vi ses plutselig!

    SvarSlett
  4. Ingalill: Ja, hvis noen var i tvil, så løp jeg i løssnø :P
    - Haha, jeg blir så glad av Aha at dansefingrene kommer fram, også på mølle! Jeg blåser ærlig talt i de blonde, sminkede supersporty sidemann-babsene, og det bør du begynne å gjøre også.

    Peer: Meget godt poeng! Og ja, når man først venner seg til det går det sikkert bedre etter hvert. Det er det å komme inn i en rytme...

    Silja: Ja, det er litt trøst ;) Du har helt rett, det er bare å komme igang igjen, og tenke på hvor godt det gjør...

    SvarSlett
  5. Ikke rart å slite med motivasjonen for å løpe ute nå vinterstid.
    Det er jo naturstridig å løpe rundt i kuldegrader, vind og mørke. Skal man tro Darwins evolusjonsteori har de som hadde trang til det dødd ut for ti-tusener av år siden. Enten falt de utenfor stup, frøs til døde, eller falt gjennom isen. Sånn er det bare.
    Dermed skal det ikke mange dagene treningsfri til før man må jobbe ekstra med motivasjonen for å komme meg ut nå om dagen. Jeg mistenker at dørstokkens høyde vokser proposjonalt med antall dager treningsfri. Heldigvis er det sånn at så fort man har kommet seg ut døra, så er motivasjonen og avhengigheten som regel tilbake.

    For egen del må jeg innrømme at mølla på treningssenteret blir brukt hyppig i ukedagene. I helgen er det derimot en befrielse å løpe ute i lyset!

    SvarSlett
  6. Velkommen tilbake!! (c: Det er ikke det mest fristende å løpe ute nå - men samtidig er det så godt å få en dose frisk luft. Befinner oss jo stort sett innendørs hele tiden på denne tiden av året. Don't think. Run! (c;

    SvarSlett
  7. Velkommen tilbake. På denne tida av året et det vedlikehold som må stå i fokus. Og bare å komme seg ut i frisk luft. Økt tempo, distanse og hyppighet og ikke minst lyst! kommer med snøsmelting og krokus.

    SvarSlett
  8. Det er vanskelig å komme i gang igjen etter en pause, men snart fyker du av gårde igjen sent og tidlig som før.

    SvarSlett
  9. Du gleder meg nå. Kan det kalles gledespike;-)
    (Uffda,sen lørdagskveldhumor)
    Stå på, mere løpeskriving;-)

    p-hn

    SvarSlett
  10. Martin: Ha ha, meget god kommentar :P For noen raringer vi er!
    - Vurderer faktisk å få en mølle hjemme, nå som vi har mer plass...

    Janicke: Du har helt rett :)

    Anna: Bare synd Fredrikstadløpet kommer før krokusen... Men absolutt, det viktigste er å komme seg ut.

    Lille søsger: He he ;)

    P-hn: ;) Da kommer du til å bli enda gladere i kveld, når det kommer rapport om dagens langtur (akkurat nå er jeg så sliten at jeg knapt orker å bevege meg! Hurra!)

    SvarSlett

 
Blogglisten