søndag 12. desember 2010

Å gjøre ting halvveis

Jeg hadde nesten ikke trodd at jeg kom til å skrive dette noen gang, men den siste uka har jeg faktisk slitt litt med motivasjonen. Jeg er ganske enten-eller, og hvis jeg ikke kan jogge så mye og ofte som jeg vil - ja, da kan det i grunnen være det samme.

Jeg har bestemt at fram til halvmaraton i Tromsø 8. januar skal jeg kjøre for halv maskin, dvs. 1-2 rolige og relativt korte joggeturer per uke. Fastlegen har endelig funnet ut hva Nimi er og lovte å sende dem en henvisning; forhåpentligvis får jeg en time der ikke så veldig lenge etter Tromsøturen. Og så får jeg heller ta en skikkelig pause i januar og februar (men ikke mars også, for guds skyld!). Jeg tror ikke jeg kommer til å klare å holde formen vedlike med spinning og langrenn (svømming og egentrening i studio er utprøvd og forkastet), det er altfor tidkrevende. Heldigvis fortalte Sharon Broadwell, under foredraget om maratonforberedelser på Bislett forrige helg, at vintermånedene ikke er viktige for maratonløp på høsten. Ingen fare om trening t.o.m. februar går i dass! Det er mer enn nok tid fra mars og utover. Puh! Et større problem er at det ser ut til at mitt foreløpige karrieremessige høydepunkt, et seminar i Oxford der jeg skal legge fram arbeidet mitt, må legges til 24. eller 26. september! Berlin maraton går av stabelen 25.... Er det mulig! Jeg har to viktige ting på tapetet i 2011 - det er 365 dager å ta av - og så må de falle omtrent akkurat samtidig. Jeg krysser fortsatt fingre for at Oxfordseminaret avsluttes 23. september i det minste...

Men det er lenge til, og et maratonløp føles også veldig, veldig fjernt. Jeg er i dårlig form for tiden, og på morgenens Bygdøyrunde var jeg anpusten og sliten i de 5 1/2 km turen varte. Det deilige var å kjenne at selv en så kort tur ga meg godfølelsen etterpå! Så jeg var veldig glad for at jeg overvant lysten til å forbli i lenestolen med Aftenposten og kaffe. Det er veldig lenge siden jeg har slitt med motivasjonen, og jeg håper det blir lenge til neste gang. For også halvveis trening er bedre enn ingen trening!

!


Etter en rask dusj var det avgårde på Parksprint. Siri og jeg begynner å få teken på organiseringen nå, godt assistert av Kristine, Torfinn, Randi Helen, Silja... Det er som vanlig litt hektisk rett før start, og pulsen er temmelig høy når førstemann løper over mål - fungerer tidtakingen? Heldigvis gikk det bra i dag også!

11 kommentarer:

  1. Kjedelig med motivasjonssvikt. For meg funker det (delvis) å trene andre ting jeg synes er morsomt, f.eks. saltimer på Sats (ikke bare spinning), men det liker kanskje ikke du? Desember er tung (så trøtt, så trøtt konstant!)... tror det er greit å trappe ned litt da.

    Men så max uflaks med september 2011 da!

    SvarSlett
  2. Problemet er at jeg ikke synes at annen trening er morsom... Spinning er greit, men det er vanskelig å få det til tids- og logistikkmessig (jogging er så greit, bare netto treningstid!) Saltimer hater jeg, jeg har så dårlig koordineringsevne :P Men det er sant at desember er hektisk nok som den er, så litt mindre trening er sikkert greit!

    SvarSlett
  3. Synes korte turer høres helt perfekt ut jeg. Da rekker du å kose deg litt før jul også:)

    saltimer ja..der er det viktig med flink instruktør uten for mange fancy moves :)

    SvarSlett
  4. You and me both.
    Dårlig motivasjon og enda verre koordinasjon. For at jeg skal lære meg en koreografi må den være så lett at det blir kjedelig etter 5min - og hva er vitsen da.

    - håper det bedrer seg nå som det er blitt litt varmere - og skikkelig bad luck med septemer, lurer på hva karrierefolket sier når du dumper dem for Berlin :-))

    SvarSlett
  5. Var selv ganske demotivert for løping tidligere i uken, men lørdagsturen min med TC vekket meg til live igjen...:-)

    SvarSlett
  6. Marit: Fancy moves, ja, nettopp... Uff. Jeg blir alltid bare stående stille og se på de andre som vrikker seg fram og tilbake, og husker ikke lenger forskjell på høyre og venstre, og arm og ben. Æsj.

    Ingalill: Nå har jeg vel bedre sjanser til å få en videre profesjonell karriere i langdistanseløping enn innen akademia, så det bør de ha all mulig forståelse for ;)

    Kristine: Godt å høre, og jeg er med på et par runder i Frognerparken førstkommende lørdag!

    SvarSlett
  7. Ikke så lett puslespill dette her; mye enklere om du hadde likt og hadde hatt tid til flere andre aktiviteter også, da kunne du vekslet mer. Det tar mye tid å farte rundt til helsestudio og svømmehaller så jeg skjønner godt at det ikke er så lett!! Hva med litt styrketrening hjemme etter de korte løpeøktene? kanskje du allerede gjør det!

    En real pause skader jo ikke da.....er motivasjonen lav og kroppen (leggene) egentlig trenger litt hvile så kan det jo være smart å roe ned. Det verste som kan skje om du tar det litt piano fremover er 1) leggene heles 2) motivasjonen kommer tilbake :-) Silja

    SvarSlett
  8. Motivasjonssvikt kommer og går - og at det kommer nå mens det er kaldt og du i tillegg har leggproblemene er virkelig ikke rart. Vinteren er virkelig en tøff periode, det er så mørkt og kaldt! Til og med du savner litt sommerlige løpeforhold nå?? Bare lette plagg, solnedgang sent på kvelden, lyden av lette joggesko mot bar bakke... (c;

    Du har jo vært superflink til å variere, men jeg skjønner godt at du synes det blir tidkrevende og vanskelig (og er helt med på dette med saltimer - jeg føler meg som en elefant blant alver på slike aktiviteter). Dessuten er det hovedsakelig løpstrenning man bør gjøre om det er løping man satser på. Variasjon er kjempebra, men man må liksom legge en viss tyngde på den valgte idretten.

    Motivasjonen kommer helt klart tilbake så lenge du er sterk nok til å holde ut med minimumstrening i den tyngste tide, og sterk nok, det er du. Tenk på alle de bra sidene ved løping - godfølelsen, opplevelsene, friheten til å tenke i fred og ro, eller nyte musikk mens kroppen jobber.

    Krysser fingrene for at seminaret klarer å plassere seg rett i forhold til Berlin!!

    Og du; Don't think. Run! (i alle fall når leggene tillater det)

    SvarSlett
  9. Silja: Ja, jeg vet jeg er vanskelig... På en annen side er jeg glad for at jeg faktisk liker å løpe, siden jeg alltid har hatet (!) all form for trening! Jeg har stor tro på hypotesen din om at 1) og 2) slår til, det skal nå sjekkes ut empirisk :)

    Janicke: He he, jeg kan strekke meg til å savne løpeforholdene i april og september, men sommeren kan du ha for deg selv :P

    Jeg skal finne fram den motivasjonslisten din, så får jeg nok veldig raskt lyst på en liten tur ut igjen :)

    SvarSlett
  10. Høres lurt ut å trappe ned og ta det rolig..
    Ellers,- kusineklem fra Stavanger til deg! :-)
    K

    SvarSlett
  11. Ja, det passer uansett bra i desember, med alt som er å ordne... Blir det noe jogging på deg for tiden da? Klem tilbake! :)

    SvarSlett

 
Blogglisten