søndag 27. mars 2011

Øh... Er det VÅR, Ingalill?

Moshonista ga meg en mild irettesettelse da jeg kom med en rapport fra skikurset forrige uke - nå er det vår, bort med ski og staver, ut på fortauene! Jeg er såklart lydig og gjorde nettopp det. Da jeg pakket sekken i går skinte sola, og jeg lot derfor ullundertøy, vanter, vindtett jakke osv. bli hjemme. Det stemmer, det er jo vår!

Hmpf. Ikke i dag. Det positive er at jeg slapp å bli sur i sterk sol. Litt vind kan jeg også leve med, selv om jeg faktisk mener at været minnet mer om en kald dag i skisporet på hytta enn en vårdag i Fredrikstad. Torfinn, Hanne, Régis og jeg startet sammen, og jeg gledet meg som en unge til å holde følge med dem i 20 minutter før jeg måtte snu. Første tur ute, første tur på asfalt, siden før jul!

Det er kaaaaaldt, Ingalill! (Her går det i gjenbruk; Régis løper 14 km
 i min gamle regnjakke fra 1992. Er det rart han gliser?)

Det gikk helt fint. Vi løp 3 km langs Veum-veien i medvind i 6:30-tempo, deretter snudde jeg og løp 3 km i motvind i 5:30-tempo. 6 km/36 min. Det er to positive ting å notere, hvis vi skal være i Polyanna-hjørnet: 1) Kondisen er ikke blitt dårligere og 2) beina er definitivt blitt mye sterkere. I den siste bakken fløy beina opp av seg selv, mens lungene hang fem meter bak og holdt igjen kroppen med nylontråd. Hva er det egentlig med den kondisen min? Straff for tidligere synder? Nåja, jeg skulle jo prøve å være litt Polyanna, og da velger jeg å fokusere på de supermuskuløse spinning-lårene jeg har fått i vinter... Dessuten glemmer jeg jo helt at jeg faktisk ikke hadde minste antydning til vondt! Det er jo verdt et helt euforisk blogginnlegg i seg selv.

Torfinn og Hanne: fullstendig utslått etter løpetur i motvind


Jeg har nevnt mapmyrun.com tidligere; et helt gratis alternativ til dyre gps-klokker. Man har ikke like stålkontroll underveis, men det fungerer helt greit ved behov.

11 kommentarer:

  1. Er så glad på dine vegne over å kunne løpe ute på asfalt igjen! Så deilig at formen har holdt seg vedlike med alternativ trening. Men jo, kaldt er det fortsatt, bruker ennå ull på hver tur, jeg.

    SvarSlett
  2. Polyanna!!! Wow, hun ligger laaaaangt bak i lesehukommelsen min, men så moro å bli minnt på henne. Takk:-)


    6 km uten smerter i leggene??? WOW!!

    SvarSlett
  3. Det er jo ekstra artig at det bare ser ut til at det er du som fryser på det bildet
    , dramaqueen? -)

    Men, ærlig og alvorlig.
    Nå er det vår og da legger vi bort stilongsene, ihvertfall når vi løper, må innrømme at den fremdeles er på til daglig, men det er jo et annet tema. - også er det meldt snø igjen til tirsdag forresten.

    PLUSS:
    Superhurra for sterke bein og kreativ tolkning av de 20minuttene du skulle løpe - 6km? Det lukter sentrumsløp under 48!

    SvarSlett
  4. hmm...det er vår! stilongsen er lagt bort for lenge siden..ute bruker jeg bare supertrøye og vest nå...men holder på vintertightsen litt til:)

    Det var forresten surt i går, men på lørdag..da skinte sola og sykkelturen ble perfekt...bortsett fra øm rumpe i dag :D

    SvarSlett
  5. Så fint at du er i gang igjen! Våren er en herlig tid, jeg gleder meg veldig til å kunne løpe i skogen igjen!

    SvarSlett
  6. Uten stillongs hadde jeg ikke klart å løpe noe denne helga - det var jo så surt!
    Hurra for smerteløse turer og gjenbruk av jakke fra 1992!
    Nå har jeg logget meg på MapMyRun, men har ikke kommet lenger enn det.

    SvarSlett
  7. Marit: Jaaa, det er så deilig! Gleder meg til jeg kan løpe skikkelig laaaange turer igjen også :)

    Siri: Ha ha, jeg synes det er utrolig morsomt at jeg ikke var den eneste som måtte lese Polyanna! Jeg husker jeg ble så pottesur av det gode humøret hennes, til slutt ga mamma opp prosjektet...

    Ingalill: Dramaqueen, du lizm! Det var sinnssykt kaldt, se bare på vottene til Hanne! Det var bare jeg som var dårlig kledd...
    Jeg skulle løpe 20 min en vei, da, 40 totalt. Sentrumsløp, uff, jeg er litt feig, har ikke meldt meg på ennå. Har du?!?

    SvarSlett
  8. Marit: Ja, det var lørdag jeg skulle løpt... Men nå blir det vel uansett mildere framover, ingen vei tilbake :)

    Anne-Brit: Ja, det gjør jeg også! Håper det blir mye skogsløping i år.

    Lille søster: Jeg knotet litt først med å tegne opp selve løypa på kartet, men da jeg etter hvert skjønte mer av funksjonene var det jo utrolig enkelt. Veldig kjekt, altså!

    SvarSlett
  9. Yep, jeg er påmeldt, med eneste mål og gjøre det bedre enn ifjor - altså under 58.

    SvarSlett
  10. Herlig med vår og asfalt under beina igjen. Det vil si at her er det så mye grus på sykkelstiene at det blir nesten som å løpe på grusvei. Begynte å bli litt lei av å løpe på snø/is/sørpe nå på slutten. Nå som det gikk fint å løpe på asfalt ute, er du klar for Fredrikstadløpet om snaue to uker? Har ikke somlet meg til å melde meg på ennå, men jeg må gjort det i løpet av uken.

    SvarSlett
  11. Ingalill: Hm, begynner å tenke på å melde meg på jeg også. Men det blir definitivt ikke sub 49 nei...

    Peer: Ja, det er herlig! Jeg har meldt meg på Fredrikstadløpet i dag, gleder meg til det selv om jeg ikke er så glad i 5 km. Men det skal bli gøy å stå og heie på dere andre i tre runder! :)

    SvarSlett

 
Blogglisten