fredag 15. april 2011

Terminlista 2011

I går var jeg hjemme med en syk fireåring som viste seg å ikke være syk likevel. Det har sine fordeler, spesielt når det er behagelig temperatur og deilig å sitte ute i mild vårsol. På vei ut i hagen fant jeg Kondis' terminliste i postkassa. Perfekt timing! Jeg satt i en hel time og krysset av alle løpene jeg skal/vil delta på i år - den lista ble laaaaang, og gjengis her:
  • Lørdag 30. april: Råskinnet (påmeldt!)
  • Lørdag 7. mai: Sentrumsløpet (påmeldt!)
  • Lørdag 14. mai: Holmenkollstafetten (påmeldt for Treningscamp og ILOS/UIO!)
  • Tirsdag 24. mai: Ryeløpet (påmeldt!) 5 km i Kongeskogen/Paradisbukta på Bygdøy. Veldig hyggelig, lite løp i vakker natur. Rimelig (100 kr for Kondis-medlemmer).
  • Søndag 29. mai: Skaubygdaløpet (påmeldt!) 21,1 km i skogen på Nesodden. Terrengløp, kupert. Rimelig (200 kr).
  • Tirsdag 7. juni: Rett til værs (kanskje) 4 km motbakkeløp. Rimelig (40 kr).
  • Lørdag 18. juni: Blomstermila (påmeldt!) 10 km i Drøbak.
  • Fredag 24. juni: St.Hansgaloppen (kanskje) 14,5 km - om kvelden. Rimelig (125 kr for Kondis-medlemmer)
  • Tirsdag 2. august: Sellanrå opp (kanskje) 3 km motbakkeløp. Rimelig (40 kr).
  • Lørdag 3. september: Halvtraver'n (sikkert, men ikke påmeldt ennå) 15 km terrengløp, kupert.
  • Tirsdag 6. september: Sørkedalsløpet (kanskje) 11 km terrengløp. Rimelig (200 kr).
  • Søndag 25. september: Berlin Maraton (påmeldt!)
  • Lørdag 1. oktober: Oslos Bratteste (sikkert, men ikke påmeldt ennå) Wyllerløypa opp, én uke etter maraton, det blir bra!
  • Søndag 9. oktober: Fredrikstadmarka rundt (sikkert, men ikke påmeldt ennå) 20 km terrengløp. Rimelig (150 kr).
  • Lørdag 15. oktober: Furumomila (kanskje) 10 km. Rimelig (200 kr).
Andre forslag?

De færreste av disse løpene går på asfalt, og det er nøye gjennomtenkt. Jeg ble veldig glad da jeg leste Marius Bakkens uttalelse i Aftenposten i dag om at man kun trenger tre turer på asfalt den siste måneden før et maratonløp. Jeg kommer helt klart til å unngå asfalt så mye som mulig framover.

I går løp jeg min lengste tur så langt - 8 km på tredemølle, 50 min 30 sek. Jeg løp rolig og forsøkte å holde meg rundt 160 i puls (78 %). Jeg tror det er viktig at jeg holder pulsen lav på endel av øktene, nettopp for å tvinge tempoet ned og spare beina litt. Dessuten føltes det godt! Men jeg observerte noe underlig: Hver gang jeg lot meg rive med litt, glemte at det er kjedelig på mølle og koste meg med musikken, begynte jeg å bevege meg veldig opp og ned. Og samtidig hoppet pulsen opp med 5-10 slag. Kanskje det er litt å tjene på å løpe framover i stedenfor?

I morgen skal jeg være med på lørdagstur med Treningscamp - endelig! Jeg snur nok ganske raskt, men det skal bli hyggelig å være med litt uansett.

En vakker dag havner jeg her


15 kommentarer:

  1. Litt av en liste! Du er motivert og klar, det er bra. (c: Jeg er også llitt redd for å dette av mølla en dag. Huff og huff. Ha en god helg, og god tur med campen i morgen. (c:

    SvarSlett
  2. Wow, så mange planer du har lagt! Ser at jeg nok vil møte på deg noen ganger i løpet av sesongen :) Men så mange motbakkeløp da? Du ble ikke skremt?

    Jeg begynner egentlig selv å bekymre meg for når jeg skal få gjort noe annet denne sommeren, for hver helg er det jo et morsomt løp et eller annet sted. (Familieliv? næsj... ;))

    SvarSlett
  3. Ja, det ser litt voldsomt ut, men jeg var med på minst like mange løp i fjor og det gikk faktisk fint. En god idé er å ta med mann og barn og la dem utforske nærområdet, og være heiagjeng, mens du løper. Og vips får hele familien seg en fin utflukt samtidig! Det gjelder bare å tenke positivt og samtidig snu ting i løpingens favør :P

    Motbakkeløp er bare gøy! (Selv om det gjør litt vondt etterpå...) Tenker faktisk å trene endel motbakke i år. Tror det er både effektivt og skånsomt.

    God helg til dere begge!

    SvarSlett
  4. Her var det mange interessante løp, veldig greit at du har gjort litt forarbeid med den termin-lista, jeg ble helt satt ut av alle mulighetene!
    Jeg planlgger også å løpe mindre på asfalt og mere bakker og terreng nå som snøen forsvinner og skogen tørker. Greit med variasjon og litt avlastning for bena. God helg!

    SvarSlett
  5. Masse spennende på planen! Det er jo gøy. Ser et par av løpene du har satt opp som er veldig fristende. Råskinnet er jeg allerede påmeldt, men skaubygda og St Hansgaloppen høres gøy ut.

    SvarSlett
  6. Voldsomt er bare fornavnet -)
    Inspirasjonsguru!
    Her i dalen trenger man 6mnd til løpsforberedelser, & da blir det kun 2 i året.

    Spesielt imponert over både Råskinn og Sentrumsløp. Lekte selv med tanken men slo det fra meg etter å ha skremt meg opp på utube.
    (dette myrhølet.)
    & ikke minst Berlin - men det visste vi jo.

    Det med kun 3 asfaltturer er enormt gode nyheter!!

    SvarSlett
  7. Herlig liste Astrid! Masse snadder:-)
    Min plan er også minst mulig asfalt når jeg først kommer i gang igjen. Men, har foreløpig lagt få konkrete løpsplaner for 2011. Drømmer om travern selvsagt...

    SvarSlett
  8. Jeg har også gransket terminlisten de siste dagene. Utrolig mange fine løp. Kommer nok ikke til å delta på så mange løp som det du har planer om, men noen skal det nok blir. Her er mine planer så langt.

    Kanskje Sentrumsløpet. Er ikke helt sikker ennå. Kona har jobb den helgen, så da blir det litt styr å få det til.

    Fornebuløpet (10 km) 25. mai. For oss flyintersserte er dette løpet i historiske omgivelser et must.

    Drammen halvmaraton 11. september.

    Furumomila 15.oktober.

    Hytteplanmila 22. oktober

    Har begynt å sysle litt med noen tanker om en maraton til høsten. Fikk i bursdagsgave fra kona velsignelse til å reise til en maraton i utlandet til høsten. Tenker litt på Franfurt eller Amsterdam, men jeg har ikke bestemt meg ennå. Maraton er skremmende langt.......

    SvarSlett
  9. Jeg må få sjekket ut de youtube-videoene fra Råskinnet (gulp!)...

    Siri: Du får prøve Halvtraver'n denne gangen!

    Peer: Jeg vurderte også Fornebuløpet, men siden det er dagen etter Ryeløpet, og går på asfalt, blir jeg nok ikke med i år heller. Men jeg kommer sikkert og heier :)
    - For en flott bursdagspresang! Det må du jo benytte deg av. Hvorfor ikke Berlin...? Jeg synes også det virker uoverkommelig langt, men det er jo noen måneder igjen da... Morsomt å ha et så stort mål.

    SvarSlett
  10. Det var litt av en liste :) jeg synes jo du bør få med deg hytteplanmila også jeg da...og evt hytteplantesten...den er bare 5 km:)

    Jeg lurte litt på sentrumsløpet jeg også, men det er så mye som skjer og jeg har nok mest fokus på mindre lokale happeninger før jeg skal ha halvmaratondebut i Gøteborg:)

    Går det bra tor jeg kanskje jeg melder meg på nordmarka halvmaraton:)

    tvitvi til deg og alle løpene i allefall :)

    SvarSlett
  11. Marit: Jeg har veldig lyst til å være med på Hytteplanmila i år også, jeg ser det bare litt an i forhold til beina siden den går på asfalt. Men kjenner jeg meg selv rett står jeg nok på startstreken der også ;)

    Du kan jo se på Sentrumsløpet som en god treningsøkt? Det er veldig artig med så mange mennesker!

    Jeg har også vurdert Nordmarka halvmaraton, men lista ble så lang, så vi får se...

    Tvi tvi til deg også - skal bli spennende å følge deg fram mot Gøteborgsvarvet!

    SvarSlett
  12. Heldig dere som bor i Oslo-området, mange løp å velge i mellom. Men i dag skal jeg faktisk være med på et. Rett Vest i Florø, gleder meg skikkelig selv om det er litt surt vær. Skal løpe ti km, er redd vi får litt motvind, .....nå skal jeg gå å spise noen skiver med Nugatti,så er jeg klar

    SvarSlett
  13. Ja, jeg tror jeg skal benytte meg av bursdagsgaven :) Heldigvis god tid til å trene frem mot høsten.

    Berlin er jo også et godt alternativ, men jeg ser det er fullbooket allerede, så da spørs det om det ikke blir Amsterdam eller Frankfurt. Vi får se. Begge disse har jeg hørt skal være bra og løp og lettløpte løyper. (I den grad en kan kalle en maratonløye på lettløpt.....)

    SvarSlett
  14. Kult! Du virker veldig motivert, det smitter :-) Den ene uka i mai er det litt for mye snadder etter min smak: Ryeløpet 24, Fornebuløpet 25, Grefsenkollen opp 28 og Skaubygda 29 (et glimrende alternativ for sånne som meg som ikke har hels til å løpe 21km på asfalt) .... HVA velger man da?? Ryeløpet er jo obligatorisk :-) Silja

    SvarSlett
  15. Plassen 23: Håper du fikk et fint løp i går!

    Peer: Ok, ja da er sikkert Amsterdam eller Frankfurt gode alternativer. Skal bli spennende å følge forberedelsene dine!

    Silja: Jeg vet, alt for mye av det gode den uka der, men jeg er fornøyd med mitt valg i hvert fall: Ryeløpet og Skaubgyda (bli med på det, da vel!)

    SvarSlett

 
Blogglisten