onsdag 29. februar 2012

Kvalitet OG kvantitet!

Endelig en normal treningsuke, hurra! Jeg har løpt hele 4 ganger de siste 9 dagene, noe som ikke har skjedd på veldig lenge... Kanskje ikke helt tilfeldig at det falt sammen med den plutselige temperaturøkningen. Det jeg er aller mest fornøyd med, er at jeg klarte å komme meg på Treningscamp forrige uke. Intervalltrening er noe jeg knapt har bedrevet siden jeg fikk leggproblemene for over et år siden - er det rart jeg er i dårlig form? I alle fall, forrige onsdag tok jeg meg sammen og dro ned til Frognerparken. Det føles litt tyngre å dra dit nå som det ikke lenger er 10 korte minutter hjemmefra... Avstanden har økt til 5 km, noe som egentlig er helt greit, spesielt fordi det bare er nedoverbakke - men forrige uke hadde jeg nok med å bare komme meg ut halv åtte om kvelden, på is og sørpe, så det ble t-bane begge veier.

Den vanlige intervallrunden var full av snø, så det ble bakkeintervaller isteden. En laaaang, slak bakke med en litt brattere avslutning skulle forseres TI ganger. Noe så forferdelig, jeg hatet langt inn i granskauen forferdelig masse allerede etter én intervall. Bare rygger foran, alle springer avgårde som gaseller mens jeg dunker bakerst som en hjertesyk elefant. Men hva annet kan man gjøre enn å holde ut? Når jeg først har valgt bort sofakos er det jo meningsløst å ikke fullføre. Så det ble faktisk ti intervaller, ti intervaller med høyere puls enn vanlig: jeg kom opp rundt 92-93% av makspuls hver gang, uansett hvor sakte jeg løp. Veldig mye mer effektivt enn de vanlige rundene, der jeg ofte blir litt lat og ikke gir alt - her har man liksom ikke noe valg.

Ja, jeg har begynt å logge treningen min på endomondo.com!

Søndag ble det en nydelig tur på nesten bare fortau i solskinnet, og i går ble det en runde opp og ned, opp og ned mellom Ullerntoppen og Bogstad. Jeg føler at løpelysten har kommet tilbake, så ivrig er jeg at jeg nesten vurderer å løpe halvmaratondistansen under Fredrikstadløpet. Tenkte i såfall å løpe 12, 14 og 16 km de kommende helgene. Er det galskap, med så lite mengde i beina? Gjør alt for å unngå den forhatte 5-kilometeren...

17 kommentarer:

  1. Jeg har også bittelitt lyst på halvmaraton allerede i Fredrikstad... men har ikke løpt lange nok turer. Skal vi ta en felles tur i helga eller?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja til halvmaraton og ja til langtur i helgen (det må bli søndag)! :-)

      Slett
    2. Søndag etter barnasleggetid går fint her - men du syns kanskje det er litt sent? Evt før de våkner søndag morgen:-)

      Slett
  2. Good! Akkurat hva jeg trengte for å blåse litt liv inn i egen gloom. Kanskje lengre 'langturer' er hva jeg trenger også.
    Imponert over denne bakkeløpingen og ikke minst den mentalestyrken. Hvis jeg kunne trene opp overjeg-et til å hoste opp gullkorn som:
    - meningsløst å gi seg når man har møtt opp -
    , ville det vært en sjans for at klokka på sikt hadde sett andre kilometer tider enn 6,30.

    (hvorfor er alle på edmondo?)

    SvarSlett
  3. Imponerende! Deilig å kjenne at motivasjonen kommer tilbake igjen :) Ha en super helg med de planlagte løpeturene!

    SvarSlett
  4. Bra at løpelysten er kommet tilbake. Nå er det jo rene sommerværet også som gjør det ekstra kjekt å løpe. Synes absolutt du skal hive deg med på halv i Fredrikstad. Det er jo over 3 uker til Fredrikstad, så det god tid til å få inn noen litt lenger turer de neste ukene. Planen med 12, 14 og 16 høres fornuftig ut.

    SvarSlett
  5. Bra jobbet! Gå for halvmaraton på Fredrikstadløpet og ta det som en tur. Ser ut som Fredrikstadløpet ryker for min del, må vel prioritere feiring av 7-åring...eller? (c;

    SvarSlett
  6. Ingalill: Du må få deg noen du kan trene intervaller sammen med! Da blir det MYE vanskeligere å gi seg, kan jeg love deg...
    - Bli med på endomondo du også!

    Kunnskapsriktrening: Hei og takk for hyggelig kommentar :)

    Peer: Ok, da gjør jeg det! Du er med du også, ikke sant?

    Janicke: 7-åringen kan vel feires med en softis på bensinstasjonen i Fredrikstad mens du løper? ;) Så dumt det kræsjer!

    SvarSlett
  7. Siri: Med mindre du har veldig soveglade barn, blir det vel best med kveldsløping på søndag da ;)

    SvarSlett
  8. Jippi, gjenoppdaget løpegnist er alltid lystig lesning! Dagslys og bar asfalt hjelper nok godt. Du klarer halvmara, bare innstill deg på kosetempo, så får du heller sette inn ekstra gir de siste (forhatte) 5 ;)

    SvarSlett
  9. Høres bra ut. Da sees vi nok der. Jeg stiller også på halv i Fredrikstad, så fremt jeg overlever halv i Haag om en uke. Pleier imidlertid å komme meg ganske fort etter halvmaraton så jeg regner med at jeg er klar igjen til Fredrikstadløpet.

    Hadde selv bursdag under Fredrikstadløpet for to år siden. Helt topp å feire bursdag med halvmartondebut. Men en 7 åring synes kanskje ikke det er like stas å feire bursdag med halvmaraton som det vi synes. :)

    SvarSlett
  10. Sånne fine pulskurver da gitt, nesten så de skulle hengt på veggen!
    Halvmaraton må det være, du trenger jo ikke å løpe max?

    SvarSlett
  11. Løp den distansen du føler deg mest komfortabel med ;-) Lite trening betyr ingenting... det som betyr noe er hva du har lyst til! ;-) Lykke til og velkommen tilbake!

    SvarSlett
  12. Marit: Kosetempo blir nok veeeeeldig sakte da - men jeg skal tåle bittelitt slit! :)

    Peer: Hehe, nei, det var det da ;) Kult at du blir med i Fredrikstad - og lykke til i Haag! Har du noe tidsmål der?

    Anna: Ja, jeg var ganske fornøyd med dem! :) Neida, jeg trenger ikke det - eller, jeg kommer nok til å gjøre det, som vanlig, men det er ikke farlig om maks ikke er så fort som jeg skulle ønske!

    Silja: Det synes jeg var veldig godt sagt! Takk! :)

    SvarSlett
  13. Takk. Har ikke satt meg noen spesielle tidsmål i Haag, men jeg håper nå å karre meg under 2 timer. :) Målet er egentlig nådd allerede. Meldte meg på Haag for å bruke det som motivasjon for å få trent litt skikkelig gjennom vinteren og det har fungert bra. Har aldri løpt så mye som jeg har gjort de 3 siste månedene.

    SvarSlett
  14. Ja, jeg ser på Endomondo at du løper masse! Så gøy! Du får ikke vondt noe sted av å løpe såpass mye?

    SvarSlett
  15. Har ikke vært plaget med noe vondter eller skader i det siste heldigvis. :) Har tidligere slitt med høyre legg når det har blitt for mye asfaltløping, men den har oppført seg pent nå i lenger tid. Snøløpingen er nok mer skånsomt for beina enn asfalten tror jeg.

    SvarSlett

 
Blogglisten