torsdag 5. mai 2011

Bakpå?

I går formiddag hadde jeg løpedate med Siri på Gym Club. Det er sånt man kan gjøre når man er gravid og har gått ut i permisjon, eller når man er evig (liksom-) student! Siri filmet meg mens jeg løp i forskjellige hastigheter, for å se hvordan jeg lander på foten. Siden det ikke fungerer med innleggssåle mot leggproblemene, er det kanskje verdt å se på selve steget.


Konklusjonen er at jeg lander veldig bakpå hælen - helt normalt - og at det kanskje kan være en idé å prøve å legge gradvis om til å lande mer på midt- eller forfot. Jeg har også fått noen gode råd fra Morten angående dette. Jeg kommer nok ikke til å løpe maraton i Fivefingers, men det finnes jo mindre ekstreme alternativer.

I dag løp jeg en liten tur med kollegaer; det nærmer seg Holmenkollstafetten og de begynner å bli veldig motiverte. Jeg var i tvil om jeg skulle være med, men fant ut at jeg ville prøve. Vi løp ned fra Blindern til Voldsløkka og løp tre runder der, med små pauser mellom. Antar at det ble ca. 5 km totalt, i veldig rolig tempo. Jeg kjente det litt i leggen underveis, men for én gangs skyld klarte jeg å tøye godt ut der jeg har vondt etterpå, og det føltes som om trykket eller stivheten forsvant umiddelbart. I kveld har jeg kjent lite til leggen, og regner med at en stor klatt tigerbalsam får bort siste rest av ubehag.

Jeg kommer ikke til å løpe Sentrumsløpet på lørdag, men gleder meg veldig til å stå i Bygdøy Allé og heie på alle kjente! Det blir en eneste stor fest, med fint vær og fullt av folk. Nyt det!

8 kommentarer:

  1. Jeg løp med Asics Gel Kayano i hele fjor og sleit også med beinhinnebetennelse i hele fjor.
    I år har jeg kun løpt med lettere sko; Nike LunarElite og Nike LunaRacer, samt at jeg kun bruker Nike Free til å gå med, og jeg har enda ikke hatt beinhinnebetennelse - bank i bordet!

    Jeg tror det er en sammenheng, men det er jo vanskelig å si. Kan være du rett og slett blir bedre av lettere sko altså, så du kan lande mer foran på foten.

    SvarSlett
  2. Jeg sliter også med beinhinnebetennelse, og skal inn til såle-mannen til NIMI over helgen. Var det der du fikk dine også? Husker du i så fall omtrent hva det kostet, og hvor lang tid det tar før sålene kommer?

    God bedring! :)

    SvarSlett
  3. Det med å ikke løpe bakpå er ikke enkelt, men om man jobber med saken så klarer man å nærme seg. Synes jeg har blitt litt flinkere - om jeg virkelig går inn for det - ved hjelp av bakketrening (lange, ikke så bratte, bakker). Da må man jo opp og frem.

    Veldig klokt av deg å ikke løpe Sentrumsløpet, og veldig fint for oss som får heiaropene dine. :cD Vi er nok mange som trenger dem ved Bygdøy Allé!

    SvarSlett
  4. Når jeg ser deg løpe ser jeg meg selv de gangene jeg har vondt eller er redd for å få vondt i leggene! Man vil løpe så mykt og rullende som mulig for at støtene blir minst mulig. Det er en treningssak å prøve å endre løpssteg, men mer effektivt/løpsøkonomisk vil det nok absolutt bli med litt mer midt-/forfot.

    SvarSlett
  5. Det var en avslørende video ;-) JA, du lander definitivt mye bakpå!! Spørsmålet er om du også gjør det når du løper ute?? På mølle kan man ha litt vanskeligere for å få til et ordentlig "isett" (eller hva det nå heter på godt norsk...). Men, uansett, jeg vil anta at du lander for mye bakpå også ute .....

    Spørsmålet er også om dette er ditt egentlige løpesteg eller om du preges av skaden du har hatt og forsøker (som Marit sier) å løpe mer skånsomt for å unngå smerte?

    Uansett, i forhold til skader så er jeg pro teknikkkorrigering; det kan være verd å prøve! :-) Silja

    SvarSlett
  6. Toneklone: Interessant! Og det er vel mange som har opplevd det samme. Jeg tror jeg skal prøve å teste det ut, litt gradvis.

    Anonym: Ja, jeg fikk såler av Goplen på NIMI. Jeg tror hele pakka, med to konsultasjoner, såler og evt. justeringer etterpå kom på litt over to tusen... Det tok ikke lang tid å få sålene, en ukes tid tror jeg? Lykke til, håper det hjelper på problemene dine!

    Janicke: Hva slags sko trives du best med? Ja, opp Bygdøy Allé er det mange som sliter - gleder meg til å se på ;)

    Marit: Har du forsøkt å legge om til midt-/forfot selv? Hvis jeg prøver å løpe mer skånsomt på filmen så lykkes jeg ikke så veldig godt i hvertfall :P

    Silja: Ja, jeg tror jeg gjør det, og jeg tror i hvert fall det er sånn jeg alltid har løpt, omtrent (det er selvfølgelig vanskelig å si sikkert). Får se hva som kan gjøres, uten å pådra seg nye skader... :)

    SvarSlett
  7. Det blir ikke noe Sentrumsløp på meg heller. Kona har jobb i morgen og jeg gidder ikke begynne å styre med barnevakt i mange timer for å løpe Sentrumsløpet. Satser heller på å komme sterkere tilbake til Fornebuløpet. Der er jeg garantert på startstreken, men jeg har ikke bestemt meg for om det blir 5 eller 10 km. Håper det ordner seg med leggen din slik at det blir maraton på deg til høsten.

    SvarSlett
  8. Peer: Da sees vi kanskje på Fornebuløpet, regner med at jeg kommer og heier da også! :)

    SvarSlett

 
Blogglisten