torsdag 29. september 2011

Tanker etter maraton

Først et par ting jeg ikke fikk med i rapporten:

- Det var mer slitsomt å kjempe seg gjennom handlemessa - som fylte en hel flyplass - for å komme til startnummerutdelingen enn å løpe selve maratonet. Masse mennesker, høy teknomusikk og kommersialismen i høysetet. Grøss.

- Jeg hadde det veldig mye vondere under Gøteborgsvarvet, forrige Oslo halvmaraton, Lørenskog halvmaraton, ti-kilometeren på Jessheim, den første løpeturen med Kristine, Nordmarka skogsmaraton og Kongsvinger halvmaraton enn under maraton. Jeg sier ikke dette for å undervurdere maratondistansen, absolutt ikke. Poenget mitt er at så lenge treningen og forberedelsene er på plass (og dette er selvfølgelig viktigere for maraton enn for kortere distanser), er det ikke noen grunn til å frykte at maratonløpet skal bli et helvetes slit. Valg av tempo har alt å si - og det er lov å unne seg selv et "dårligere" resultat i bytte mot en bedre opplevelse. Jeg var alltid dårligst i klassen i gym. Kan jeg løpe maraton, kan de fleste!

Men så: Hva nå? Det jeg har sett fram mot så lenge, gledet og gruet meg til, trent disiplinert for i flere måneder, er over. Jeg sitter her med støle lår og føler meg litt rastløs. Heldigvis skal jeg løpe Fredrikstadmarka rundt (20 km skogsløp) neste søndag, det gleder jeg meg til. Kanskje løper jeg Lørenskog halvmaraton og Jessheim vinter(halv)maraton også, hvis leggen tåler det. Men for å stagge den verste abstinensen, har jeg allerede meldt meg på maratondistansen under Oslo Maraton 2012. Siden Caroline har begynt på friidrett i SK Vidar må vi heretter hjelpe til arrangementshelgen - og jeg synes jo det er hyggelig å delta på det som skjer i Oslo. Men da blir det nok musikk på øret...

Vårens prosjekt får bli å få bedre kontroll over halvmaratondistansen og gjøre et godt løp i Fredrikstad i april.

I går prøvde jeg beina for første gang siden søndag. Jeg hadde lyst til å ta meg noen rolige runder på Treningscamp. Ikke bare var det lenge siden jeg hadde vært der, men jeg måtte attpåtil hente en premie! Jeg var så heldig å vinne gjettekonkurransen forrige helg, der vi skulle tippe tiden vår. Jeg tippet 4.29.59 - og kom i mål på 4.29.57! Bra, hva? Siri gravde dypt i premiehaugen og jeg fikk en fantastisk fin fleece-jakke fra Adidas. Nå kan kulda bare komme, jeg er klar og gleder meg! Tusen takk, Snille-Siri! Hele fire stykker fikk flotte premier denne gangen.



Løpingen gikk helt greit. Jeg jogget de minste rundene sammen med en småsyk Silja, vi skravlet og hadde det vel egentlig litt for hyggelig for en intervalløkt. Jeg kjente det litt i leggen - vet ikke om det kommer av belastningen på søndag, eller at jeg løp med nye sko, Nike Free, som jeg kjøpte i materialismens mekka da jeg skulle hente maratonstartnummeret. Jeg kjøpte egentlig skogene for å gå i, jeg vil heller ha FiveFingers eller Hattori for å komme meg ordentlig framover på foten - men jeg tenkte at det ikke kunne skade å prøve dem, i hvert fall. De var fantastisk lette og gode, og jeg kommer sikkert til å bruke dem som lettvektssko framover - hvis leggen tåler dem. Fine er de i alle fall!



Jeg er ikke fullt så fornøyd med Finisher-t-skjorten som jeg fikk med startnummeret i Berlin. Den er altfor stor, og i bomull. Jeg hadde den på meg i går, men det var helt håpløst - varmt og klamt. Hva i alle dager er vitsen med å lage et treningsplagg i bomull?


Ender nok som vaskeklut - men måtte i hvert fall vises fram!

Jeg kjenner leggen litt i dag, så jeg tenker at jeg nok bør ta det rolig resten av uka. Jeg har nådd målet mitt, nå gjelder det å ta vare på kroppen så jeg kan fortsette å løpe uten ubehag...

Garmin-detaljer

21 kommentarer:

  1. ja altså, bare så det er klart fra start: vi hadde det hyggelig i går vi to Astrid, ingen tvil om det, MEN, 175 i puls på en ROLIG og lettere uanstrengte jogge-intervall-økt er IKKE hyggelig, det er jaggu ganske redselsfult og skremmende!!! ;-) så jeg trekker tilbake alt jeg sa om små-sjuk, her snakker vi nok STOR-sjuk! ÆSJ!!!

    Spennende å se hva neste helg bringer for deg; det er jo mange kule løp fremover selv om sesongen er på hell ;-)

    SvarSlett
  2. Ok, sorry, jeg endrer til at JEG hadde det hyggelig... God bedring, Silja, og håper at du har vett til å holde deg under dyna i kveld!

    - Hva snakker du om, sesongen har da knapt begynt :P

    SvarSlett
  3. Hei, jeg støtter deg helt i den smule misnøye med finisher-t-shirt'en. Den burde absolutt vært av en teknisk type. Vi er jo løpere for søren!:-) Men i år hadde de i alle fall laget noen tekniske t-shirts med mara-trykk på også (om enn ikke med finisher-tema).

    Mitt andre, og vel så viktige, ankepunkt er at t-shirten kunne kjøpes av alle, løpere som ikke-løpere, på messen (og på løpsdagen). Det vanner jo ut meningen med en finisher-shirt at den ikke er forbeholdt... vel... finishers! Hmmm... elitisten i meg voknet visst...;-)

    SvarSlett
  4. Så fint at du setter fokus på at maraton tross alt ER gjennomførbart for de fleste, bare man forbereder seg godt - på alle måter (dvs mengde, disiplin, næring, fart osv osv)

    Nå gleder jeg meg til du går under 2 timer på den halve distansen!

    Og, supert at jakken falt i smak!

    SvarSlett
  5. Jakka var finere enn t-skjorta. Den så litt Rosenborg ut. Poenget med ei slik skjorte er vel ikke at du skal trene i den, men bruke den på jobb og festlig lag, slik at alle kan se og beundre - og deretter be deg beskrive løpe i detaljer.

    Hvis jeg pr. april/juni er i stand til å løpe rolige langturer rundt 35km, skal jeg også melde meg på full distanse i Oslo. Jeg vet jeg sa at jeg måtte under 2t på halv før jeg overhode vurderte det, men nå har du inspirert meg på gli -)

    (Synes du er modig som legger ut i NikeFs sånn med engang, jeg har knapt turt å gå til postkassa i mine VFFs.)

    SvarSlett
  6. Leif: Ja, jeg stusset på at man fikk t-skjorta på forhånd (hadde glemt at jeg bestilte den da jeg meldte meg på - i overmot!), og det tok kaka da jeg så en dame løpe med den på lørdagen, dagen før maraton. Hallo!?

    Siri: Jeg synes det er viktig å få fram at man ikke trenger å være superrask for å klare en maraton, det er en annen type løping enn kortere distanser, og noen trives kanske t.o.m. bedre med det, såfremt de har forberedt seg riktig. At det er en konkurranse betyr jo ikke at man trenger å vinne eller løpe fort rent objektivt sett :)

    Ingalill: Fin, nei! Den ble kjøpt og betalt usett... Rosenborg, he he :) Uansett et bomkjøp, den får duge som nattskjorte på hytta.
    Jeg synes faktisk du bare kan melde deg på, jeg. Du trenger vel ikke løpe så lange turer så tidlig? Meld deg på, følg Gretes program, og ikke tvil. Hvorfor må du under 2 t først? Jeg har aldri vært under 2, og kommer sikkert aldri til å klare det heller, men pytt!
    - Vet ikke om det er pga. skoene eller intervallene, men leggen er i hvert fall sur!

    SvarSlett
  7. Grattis igjen med booket maraton nr 2. Skikkelig imponerende at du er klar for det så raskt. De skoene var skikkelig lekre. Lyst på nye sko, men litt vel stor andel av budsjettet går til løping nå. Får vente litt. (c:

    Enig i at den finisher t-skjorta ikke var noe fin. Tror jeg lot være å bestille fordi jeg ikke visste hvordan den så ut. Angret ikke på det gitt.

    Håper ikke leggen forverrer seg. Lurt å være forsiktig.

    SvarSlett
  8. Jeg har lest så mye barfot-teori nå at jeg bryter ut i foredrag bare jeg hører om tær, og alle sier:
    Du må starte roooolig og graaaadviiis
    , det betyr: Ikke intervaller første gang men har på nye lette sko. Nå er vel ikke Free like skummel som fivefingers, men intervaller???
    (det var reprimanden!)
    Hør på Janicke!

    (hehe, og avslørt)
    Det med 2t, som jeg sikkert aldri greier, var i utgangspunktet alibiet for å slippe meldes seg på maraton, ever. Ryggen fri.
    (men strengt talt bør jeg løp noen flere halve enn 2 før jeg vurderer noe sånt. Forsiktig framåt, psyken er skjør -)

    SvarSlett
  9. Enig i at T-skjorta var på grensa til håpløs, og litt Rosenborg. Eller typisk tysk ;-) Helt uaktuelt å trene i ihvertfall! Ære være de løp som får til tekniske t-skjorter(Hytteplan, OM). Dessuten fikk jeg noe å tenke på ift.det der med t-skjorter, når jeg hørte et foredrag med Grønn Hverdag og hva bomullsdyrking egentlig går ut på, og hvordan jordsmonnen mattes fullstendig ut for at bomullet skal vokse fortest mulig. For hva da....kjipe t-skjorter...(det endte med at jeg klarte å ikke kjøpe klær i sånn ca. 1 mnd...)
    Fine sko, de har jeg også lyst på.
    Og vi sees kanskje i Lørenskog!

    SvarSlett
  10. Janicke: Tror jeg skal opprette en egen løpekonto med et eget skobudsjett... Og sette inn penger der hver gang jeg ikke går på byen og drikker øl fordi jeg skal løpe dagen etter - det blir fort mange sko, det ;)

    Ingalill: Jeg vet jo også alt det der, men jeg blåste litt av Nike Free-skoene fordi de har for tykk og myk såle til å gi barfot-følelse - men de er jo helt flate og ustabile, så skade kan de nok gjøre, ja... 8 km var dumt, enig. Tror du skal være glad for at du kjøpte FF og dermed blir tvunget til å gjøre det helt riktig. Jeg var en tur på Løplabbet og kjente på Saucony Hattori, og tror jeg kjøper de veldig snart - skal ha samme kvaliteter men ikke separate tær.
    - Enig i at det er lurt å ha endel halvmaraton i bunn før maraton, men det har du jo tid til hvis du tar en titt på terminlista... Det koker nok ned til om du har lyst eller ikke, og det er såklart noe du må finne ut av selv :)

    Anna: Du har helt rett, vi bør nok alle tenke mer på hva vi forbruker. Utrolig nok passet t-skjorta til Régis (sier litt om hvor stor den var), og han har åpenbart ingen motforestillinger mot ha på seg noe som ser på Rosenborg og tysk ut, så slipper jeg å ha dårlig samvittighet for den bomullen der i hvert fall :P
    - Håper vi sees i Lørenskog, ja! Jeg hadde en fæl opplevelse ifjor og trenger revansj i år :)

    SvarSlett
  11. (shhh)
    Klart jeg vil ha på merittlisten.
    Jeg vil i mål, med godfølelse og riktig splitt.
    Problemet er beslutning og gjennomføring.

    Hattori? Uten tær?
    Kunne godt tenkt meg uten tær, det er foreløpig et slit å få presset lilletåa på plass.

    SvarSlett
  12. Du vet hva du gjør da? Du melder deg på innen dagen er omme, så får du t.o.m. rabatt (kan bli dyrt å vente lenge!). Mål, godfølelse og neg. splitt kommer med forberedelsene :)

    Hattori er mer som tøfler, men med lignende såle: http://www.loplabbet.no/sko/saucony-hattori-dame.html

    SvarSlett
  13. Du mener som i:
    Don't think, run? -)

    (med disse Hattoriene slipper du ihvertfall at din bedre halvdel nekter å gå på butikken sammen med deg. Her forleden måtte jeg gå på kiwi alene mens han gikk over gata på rema. Kommer til å kreve like stor tilvenning og se fruen med shinyrosa sprikende tær som det blir for meg å bruke dem -))

    SvarSlett
  14. Ja, selvfølgelig, og Caballo ville sagt det samme, for det er jo bare på GØY! Det er ikke snakk om liv&død her, vi gjør det bare for MORO SKYLD! Har du lyst til å løpe maraton - løp maraton.
    :-)

    Hahaha, du går i butikken med FiveFingers, du er min helt!

    SvarSlett
  15. Hei Astrid! Morsom side! Jeg fikk den anbefalt av Magnus Bjur, som du sikkert kjenner. Jeg er altså Ingvild Jørstad, nå Aurebekk, og er også en joggeglad dame blitt. Vi var jo litt sammen i natur og ungdom for maange år siden, og har felles fartstid på diverse ungdomsskoler og koraktivitet i glemmen, hvis det plasserer meg. Jeg skal stille i fredrikstadmarka rundt til helgen, og gleder meg til å se deg der. Lykke til med oppkjøringa og grattis med maraton i Berlin. Jeg tok min i Oslo samme dag, og kjenner meg igjen i erfaringene du forteller om. Mvh Ingvild

    SvarSlett
  16. Du får maraton til å høres lettere ut enn jeg tror på at det er. Eller så er det kanskje lettere for noen enn andre? Jeg får seriøst vondt overALT når distansen kommer et stykke over 20km og synes ikke det har blitt bedre etter jevnlige langturer. Mystisk! Men nå er det virkelig høysesong for løp, så vi har mye moro å se fram mot!

    SvarSlett
  17. Ingvild: Så morsomt å høre fra deg! Klart jeg husker deg - selv om det er lenge siden vi satt på St. Croix-huset og tenkte på alt annet enn løping ;) Moro at du også har løpt maraton - vi sees sikkert neste søndag, da, hadde vært gøy å prate med deg! Lykke til!

    Marit: Husk at du ofte har et helt annet tempo enn meg når du løper langtur, da! For meg har i hvert fall det alt å si. Jeg mener såklart ikke at det er LETT, men med riktige forberedelser og fornuftig tempo er det ikke så skummelt som man kanskje tror.
    Jeg gleder meg til resten av sesongen, håper å se deg på et løp eller to :)

    SvarSlett
  18. Interessant å lese om din gjennomføringen av Berlin Marathon og tankene i etterkant. Jeg grubler mer og mer på min egen maraton og mulig sprekk. (Med halvmaraton i Oslo friskt i minne.....) Tror nok jeg skal følge en taktikk omtrent som du gjorde og starte rolig og forsiktig og se hvor det bærer hen, og håpe at jeg klarer å fullføre på 4:30. Vil heller fullføre og prøve å få til en positiv opplevelse enn å risikere en sprekk og flere mil med slit og hating.

    Bare en måned igjen nå. Håper jeg klarer å få meg Hytteplan helgen før. Likte traseen og løpet der i fjor. (Selvsagt farget av min personlige rekord stammer derfra. :) Skal du løpe Hytteplan forresten?

    SvarSlett
  19. Kul jakke, og kule Hattori! Det er nok de jeg sto og så på og klemte på på Løplabbet.
    Men 8 km første gang i Nike Free da! Pass på beina. :o)

    SvarSlett
  20. Peer: Jeg synes absolutt at du bør prøve å holde intensiteten nede. Tenk at de første 21 skal være transportetappe og at du bør være så lite sliten som mulig halvveis! Helt enig i at det er bedre å få en fin første maraton heller enn å få en ti minutters bedre tid...
    - Jeg likte også veldig godt Hytteplanmila, men vi skal bort den helgen, så jeg får dessverre ikke med meg det i år. Lykke til med det, og med de siste ukenes forberedelser! Gleder meg til å høre hvordan det går :)

    Toneklone: Enig i at det var litt tullete - skal skjerpe meg ;)

    SvarSlett

 
Blogglisten